Wat is content marketing en wat kun je ermee? 

Content, content marketing, content specialist: het zijn termen die je ongetwijfeld al vaak voorbij ziet komen als je een eigen bedrijf hebt. De slogan ‘content is key’ wordt overal genoemd alsof het een mantra is. Maar wat is content marketing nu eigenlijk? En wat kun je ermee?

‘Content’ betekent letterlijk ‘inhoud’. In dit geval hebben we het over de inhoud die (online) wordt aangeboden en die gerelateerd is aan datgene waar jij je met jouw business mee bezighoudt. Content marketing is dus het strategisch aanbieden van waardevolle en relevante informatie die afgestemd is op jouw specifieke doelgroep. Belangrijk is dat je deze informatie niet alleen via het juiste kanaal deelt, maar ook op het juiste moment en in de juiste context. Daarnaast moet je ervoor zorgen dat jouw content ook daadwerkelijk gelezen wordt. Dat betekent dat je je teksten ook nog eens moet afstemmen op zoekmachines dus SEO-proof moet maken. Dat zijn allemaal dingen waarover je vooraf moet nadenken. Er kan dus behoorlijk wat tijd gaan zitten in een goede content marketing strategie. 

Waarom een content marketing strategie?

Content marketing Google Trends
Google Trends – Content Marketing

Content marketing wordt steeds belangrijker. Kijk alleen al naar Google Trends. Het internet heeft ervoor gezorgd dat er meer informatie dan ooit beschikbaar is. Consumenten informeren zich dan ook uitgebreid voordat ze overgaan tot een aankoop van een product of dienst. Het delen van tips, oplossingen of informatie in een blogpost over een dienst en/of product, kan dus niet alleen helpen nieuwe klanten te werven, maar ook de relatie met klanten te verbeteren en behouden. Er valt dus enorm veel te winnen, als de tips en informatie waar (potentiële) klanten op vertrouwen, van jou of je bedrijf afkomstig is. Een strategie om dit te doen is enorm belangrijk.

Een andere belangrijke factor hierin is dat mensen sterk vertrouwen op de mening van andere klanten. Interactie tussen jou als bedrijf, de (potentiële) klant en andere klanten, is hierin van groot belang. Op deze manier ga je het gesprek aan en word je niet langer gezien als een onpersoonlijk, statig bedrijf maar als een mens van vlees en bloed. Dat helpt vervolgens weer om jouw eigen merk (brand) sterker en duidelijker te maken voor de klant. 

Hoe kies je je platform?

Maar hoe kies je nou het platform waarop je jouw content gaat plaatsen? Multimediaal is hierin de beste aanpak. Elk platform leent zich namelijk voor een ander doel. Sociale media zijn een ideaal platform voor het uitwisselen van gedachten en meningen. Deze kanalen kun je ook gebruiken om de blogposts met meer uitgebreide informatie en tips op te delen. Maar natuurlijk is niet iedereen even actief op sociale media. Zorg daarvoor ook voor een nieuwsbrief waarop klanten zich kunnen abonneren, zodat je zeker weet dat de waardevolle informatie die je aanbiedt, ook daadwerkelijk gelezen wordt.

Content marketing kan natuurlijk op verschillende manieren, platformen en vormen uitgevoerd worden. Denk bijvoorbeeld aan podcasts, e-books, webinars, video’s en ga zo maar door. Als jij het bedenken kunt, is er een manier voor. Creativiteit en innovatie worden daarnaast door zowel jouw klanten als door de zoekmachines gewaardeerd. Onderstaande matrix van Smart Insights geeft goed inzicht welke content je voor welk doel kunt gebruiken.

 Content Marketing Matrix

Kort samengevat

  • Content marketing is het strategisch aanbieden van waardevolle en relevante informatie voor een duidelijk gedefinieerde doelgroep
  • De aangeboden content moet informatief, relevant en SEO-proof (vindbaar in zoekmachines) zijn
  • De content moet consistent aangeboden worden
  • Interactie tussen jou, de klant en andere klanten is essentieel, met de interactie ga je zelf het gesprek aan
  • Zet multimediaal in om zeker te zijn dat jouw content gezien wordt
  • Het doel van content marketing is om je klant te informeren en daarmee de relatie met een klant op te bouwen, te versterken en te behouden

Work Ninjas helpt jou werk uit handen te nemen, niet alleen zakelijk maar ook privé. Wij helpen ondernemers en ZZP’ers die meer werk hebben dan tijd. Ben je iets nieuws gestart en heb je geen idee waar je meer tijd vandaan haalt of waar je een sterk team vandaan haalt? Heb je al een langer lopende business en wil je je bedrijfsprocessen verbeteren of outsourcen, zodat jij meer tijd krijgt om te doen waar jij goed in bent? Kijk dan eens op https://workninjas.nl en laat ons team jouw team worden.

Tags:

Linkbuilding tips voor beter resultaat

Linkbuilding is een van de vele factoren die ervoor kan zorgen dat jouw site hoger in de zoekresultaten van Google verschijnt. Zoekmachines zoals Google bepalen namelijk op basis van het…

‘Spread your word’ met content promotie

Je bent terecht trots: je bent je bedrijf gestart en je website staat online. Vol goede moed schrijf je ideeën uit voor je eerste blogs. Die je vervolgens met jouw…

E-mailmarketing tools onder de loep: ActiveCampaign vs. Convertkit vs. Autorespond

Ben je op zoek naar een goede e-mailmarketing tool? E-mail marketing draait om conversies. Uit recent onderzoek is gebleken dan 75% van verkopen per mail is voortgekomen uit een goed…

Team Spotlight: Jorien

Jorien is een van de marketing en automation experts bij Work Ninjas. Daarnaast denkt zij ook graag mee over jouw toekomstplannen als ondernemer en heeft ze zelf ook een echte…

Betere en schaalbare acquisitie in minder tijd: zo doe je het

Je bent waarschijnlijk veel tijd kwijt aan je acquisitie en je core business. Zeker wanneer je de acquisitie een-op-een uitvoert, kan dit veel tijd kosten. Je spreekt tenslotte steeds maar…

5 growth hacks die succesvolle ondernemers gebruiken

Growth hacking is dé manier om je bedrijf naar het volgende niveau te tillen zonder bergen aan tijd en geld te moeten investeren. De growth hack methode wordt door veel…