Als je met content aan de slag gaat heb je te maken met verschillende experts waaronder copywriters en marketeers. Maar welke heb je nou wanneer nodig? Het is niet gek dat hier soms wat verwarring over bestaat. Er kan namelijk veel overlap zitten in de werkzaamheden van een copywriter en marketeer. Daarnaast heeft elke expert weer zijn eigen expertises. Je hebt copywriters met veel kennis van marketing, maar ook marketeers met een gevoel voor tekstschrijven. Het is dan ook altijd goed om vooraf na te denken wat je van een expert verwacht en wat je einddoel is. In grote lijnen zijn dit de verschillen én overlappingen tussen marketeers en copywriters.
Expertise als uitgangspunt
Zoals gezegd hebben zowel copywriters als marketeers in veel gevallen ook kennis van de andere expertise. Het grootste verschil tussen copywriters en marketeers is dat de copywriter altijd vanuit en met tekst werkt terwijl een marketeer een groter takenpakket heeft. Deze zal zich namelijk voornamelijk bezighouden met een overkoepelende strategie en de brede invulling van contentmarketing, waar een tekst onderdeel van kan zijn. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een marketingcampagne om jouw bedrijf of product te promoten.
Stel je verkoopt zelfgemaakte sieraden en wil deze onder de aandacht brengen. De marketeer denkt dit plan van A tot Z uit. Hierbij stelt de marketeer onder andere deze vragen: wat is er nodig om een boodschap over te brengen? Welke communicatievorm is het meest effectief? Een tekst, plaatje, video of iets anders? Wanneer er voor een tekst gekozen wordt, gaat de copywriter aan de slag. Deze schrijft dan in opdracht van de marketeer bijvoorbeeld de tekst voor een e-mail naar je klanten, voor op een speciale landingspagina of voor de social media berichten zoals Instagram. Hierbij houdt de copywriter de volgende aandachtspunten in het oog: wat is mijn doelgroep? Wat is het doel van de tekst? Welke informatie is essentieel? De copywriter zorgt dan voor een heldere, leesbare, overtuigende en grammaticaal correcte tekst die aansluit bij jouw product en de doelgroep je die voor ogen hebt.
De marketeer bepaalt het doel voor de tekst, de copywriter levert de tekst aan
Zowel copywriters als marketeers schrijven wel eens teksten. De copywriter is in het algemeen creatiever in het leesbaar en boeiend maken van een tekst. Daarnaast kan deze beter de letterlijke puntjes op de i te zetten. Een marketeer kijkt doelgerichter naar de tekst en bepaalt daarmee ook de vorm van de tekst. Wat is er het meest effectief in deze situatie? Is er een brochure nodig, een handleiding of juist een blog? De marketeer kan je adviseren over een impactvolle of juist praktische strategie. Daarbij let de marketeer op de volgende dingen: staat de daadwerkelijk boodschap in de tekst? Wordt je lezer aangezet tot actie en past dit in de strategie?
SEO, is dat nou schrijven of marketing?
Voor SEO kun je in het algemeen zowel bij copywriters als bij marketeers goed terecht. Hou er hierbij wel rekening mee dat het zowel voor copywriters als marketeers niet vanzelfsprekend is dat zij SEO-kennis hebben. Dit valt namelijk onder onderliggende expertises. Geef daarom vooraf aan dat je SEO-expertise nodig hebt.
Wat doet een copywriter/marketeer nog meer?
Bij de bovenstaande punten lag de focus vooral op het verschil met betrekking tot teksten. Maar er is natuurlijk een groter verschil tussen de twee vakgebieden. Voor een marketeer is schrijven slechts een klein onderdeel van het vakgebied. En het is ook niet per definitie zo dat een marketeer goed is in teksten schrijven. In het algemeen kijkt een marketeer breed naar hoe een product of dienst in de markt gezet kan worden. Dit doet een marketeer door de inzet van verschillende kanalen (e-mail, social media, folders, magazines, televisie, radio etc.) en verschillende vormen van communicatie (tekst, video, beeld, gesprekken etc.) Daarnaast houdt de marketeer ook het succes van marketingcampagnes in de gaten. Dit wordt nauwkeurig gemonitord via handige tools en statistieken.
Een copywriter houdt zich puur met de expertise op tekstueel gebied bezig. Het medium van deze tekst (social post, flyer, blogpost of webtekst) verandert naar gelang de wens van de klant. Hierbij let je als copywriter altijd op de doelgroep die de klant voor ogen heeft. Hierdoor weet jij wat jouw lezerspubliek betrekt bij een tekst en wat niet.
Hierbij komt kijken dat een copywriter een uitstekende kennis van de Nederlandse taal heeft en een tekst foutloos en verzorgd aanlevert. Of dat nou twee korte zinnen bij een productbeschrijving zijn of een interview: de copywriter is van alle (tekst)markten thuis.
Als we hier nog een keer het voorbeeld van de zelfgemaakte sieraden bij gebruiken, zien de rollen van de marketeer en copywriter er als volgt uit: de marketeer bedenkt een plan om jouw sieraden te promoten. De marketeer stelt voor om dat te doen via sociale media, een advertentie in een blad én enkele YouTube video’s waarin jij in beeld komt terwijl je de sieraden maakt en/of er iets over vertelt. De copywriter zorgt ervoor dat de teksten onder jouw video, op je sociale media én die van de advertentie naadloos aansluiten bij de strategie die de marketeer uitgezet heeft. De marketeer houdt vervolgens weer nauwkeurig bij of alle posts en teksten het gewenste effect hebben.
Wil je meer dan een goede tekst? Kies dan voor beiden
Voor een losse tekst zoals een blog kun je over het algemeen prima terecht bij een copywriter. Ben je op zoek naar een volledige marketingcampagne waarbij tekst ook een onderdeel is? Kies dan voor een samenwerking tussen tussen een copywriter en een marketeer.
Work Ninjas helpt jou werk uit handen te nemen, niet alleen zakelijk maar ook privé. Wij helpen ondernemers en ZZP’ers die meer werk hebben dan tijd. Ben je iets nieuws gestart en heb je geen idee waar je meer tijd vandaan haalt of waar je een sterk team vandaan haalt? Heb je al een langer lopende business en wil je je bedrijfsprocessen verbeteren of outsourcen, zodat jij meer tijd krijgt om te doen waar jij goed in bent? Kijk dan eens op https://workninjas.nl en laat ons team jouw team worden.