Het verschil tussen SEO en SEA

Wanneer je op zoek gaat naar wat marketingtips om je bedrijf of product in de kijker te spelen, vliegen de afkortingen en terminologie je om de oren. Als we eens inzoomen op zoekmachines wordt een tekst op basis van SEO bijvoorbeeld aangeraden maar SEA is ook heel belangrijk. Het kan allemaal nogal verwarrend werken. In deze blog gaan we in op het verschil tussen SEO en SEA. 

De afkortingen

Laten we eerst beginnen met de afkortingen uit te leggen. SEO staat voor Search Engine Optimization. Met de toepassing van SEO optimaliseer je een tekst dus zodat deze door zoekmachines goed gevonden kan worden. SEA staat voor Search Engine Advertising en heeft dus betrekking op de advertenties in zoekmachines. In deze blog focussen we ons met het uitleggen van deze termen op Google, omdat dit de meest gebruikte zoekmachine is. Wanneer er dus sprake is van SEA heeft dat voornamelijk betrekking op Google Ads (voorheen: AdWords). 
Dan hebben we nog SEM wat staat voor Search Engine Marketing. Dit is de verzamelnaam voor SEO en SEA samen.

We kunnen het dus als volgt samenvatten:

  • SEO heeft te maken met organische (dus onbetaalde) zoekresultaten
  • SEA heeft te maken met betaalde zoekresultaten
  • SEM = SEO + SEA

SEM

Search Engine Marketing is het aanspreken van je doelgroep door middel van zoekmachines. Als we alleen al kijken naar Google is je bereik op zoekmachines gigantisch te noemen. Gemiddeld krijgt Google 63.000 zoekopdrachten per seconde. Dat zijn er 5,6 miljard per dag en 2 triljoen per jaar! Naast al je andere marketing kanalen is het dus essentieel om zichtbaar te zijn tussen de bovenste zoekresultaten. Hierbij kan je gebruik maken van SEO en SEA.

De verschillen tussen SEO en SEA

Wanneer je op Google betaalde zoekresultaten ziet, zullen deze bovenaan verschijnen en zal er het woord “advertentie” of “Ads” naast staan. Op deze manier weet je dus dat dit specifieke bedrijf betaald heeft om bovenaan in de zoekresultaten te verschijnen. 

In Google ziet het verschil tussen SEO en SEA er zo uit:

Maar er is nog wel meer verschil tussen SEO en SEA. De betaalde zoekresultaten (SEA) zijn namelijk onmiddellijk zichtbaar. Als je SEO toepast op een tekst, en deze dus handmatig optimaliseert voor zoekmachines, kan het weken of zelfs maanden duren voordat je een hogere positie in de zoekresultaten behaalt. Daarnaast zie je bij SEO niet welke zoekwoorden mensen ingevoerd hebben waardoor ze op jouw site terecht kwamen. Bij het gebruik van betaalde advertenties (SEA) zie je dat wel. Hierdoor is het resultaat van SEO minder goed te meten dan bij SEA. Het is erg lastig om de positie die je in Google met SEO bereikt af te zetten tegen het aantal uur dat je besteed hebt om een tekst SEO-proof te maken. Daarnaast kun je ook niet concreet zien wat deze hogere positie in Google aan clicks oplevert. 

SEO vs. SEA: wat zijn de voordelen?

Als je er makkelijk vanaf wil zijn, lijkt het alsof je beter alleen maar in SEA kan investeren. Dit levert immers directe en concrete resultaten op. Toch mag de waarde van een goede SEO tekst niet onderschat worden. Een hoge positie in de onbetaalde zoekresultaten is belangrijk om meerdere redenen. Zoals al eerder vermeld worden de betaalde advertenties ook als dusdanig gemarkeerd. Voor sommige mensen kan dit een reden zijn juist niet op dit zoekresultaat te klikken. Daarnaast is je SEO score blijvend terwijl dat met SEA niet zo is. Wanneer je namelijk stopt met je betaalde campagne, verdwijnt jouw advertentie en ben je niet langer (goed) zichtbaar in Google. 

Voor SEO hoef je dus niet te betalen en als je eenmaal gevonden wordt in Google, is jouw bezoeker en click dus gratis. Als (startend) ondernemer is SEO dus een goede en kosten vriendelijke manier om je bedrijf in de kijker te spelen. 

Als je een optimale SEO tekst hebt weten te maken, kan dat ervoor zorgen dat jouw content wordt gebruikt als featured snippet in de zoekresultaten. Dat ziet er zo uit: 

Eigenlijk is het dus het beste om in zowel SEO als SEA te investeren. Het verschil tussen SEO en SEA zorgt namelijk voor een goede aanvulling op elkaar. Waar je met SEO gratis clicks krijgt, kan SEA je laten zien welke zoekwoorden jou het gewenste resultaat opgeleverd hebben. Deze informatie kun je vervolgens weer toepassen op je SEO. Wil je aan de slag met SEO? Dan hebben we een aantal Ninjas in ons team die jou graag hiermee op weg helpen. 

Meer weten over hoe je SEO het beste kunt toepassen op je (web)teksten? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van onze SEO-gerelateerde blogs of onze blogs met andere tips. Bijvoorbeeld over de verschillen tussen een copywriter en een marketeer.

Work Ninjas helpt jou werk uit handen te nemen, niet alleen zakelijk maar ook privé. Wij helpen ondernemers en ZZP’ers die meer werk hebben dan tijd. Ben je iets nieuws gestart en heb je geen idee waar je meer tijd vandaan haalt of waar je een sterk team vandaan haalt? Heb je al een langer lopende business en wil je je bedrijfsprocessen verbeteren of outsourcen, zodat jij meer tijd krijgt om te doen waar jij goed in bent? Kijk dan eens op https://workninjas.nl en laat ons team jouw team worden.

Tags:

De balans tussen copywriting en SEO

Copywriting en SEO-teksten schrijven zijn eigenlijk twee vakken apart. Dit kan een aardig dilemma veroorzaken voor online tekstschrijvers wanneer zij aan de slag gaan met de tekst voor een webpagina.…

Wat is content marketing en wat kun je ermee? 

Content, content marketing, content specialist: het zijn termen die je ongetwijfeld al vaak voorbij ziet komen als je een eigen bedrijf hebt. De slogan ‘content is key’ wordt overal genoemd…

10 SEA tips voor optimaal gebruik van Google Ads

Het onder de knie krijgen van Google Ads is niet makkelijk, dat weten wij als de beste. Of je nu een beginner bent of een vaste kracht van het management,…

Contentkanjer of marketingmonster? De verschillen tussen een copywriter en een marketeer

Als je met content aan de slag gaat heb je te maken met verschillende experts waaronder copywriters en marketeers. Maar welke heb je nou wanneer nodig? Het is niet gek…