Je bedrijf opschalen? Let op deze valkuilen!

Wil je je bedrijf opschalen maar word je nerveus bij de gedachte aan het feit dat alles ‘meer’ moet worden? Wees gerust. Een van de valkuilen bij het opschalen van je bedrijf is juist het idee dat alles in één klap groter en beter moet zijn. Onderstaande valkuilen kunnen de groei van je bedrijf tegenwerken. Ben je dus klaar voor het opschalen van je onderneming? Lees dan onderstaande punten!

Geen tijd voor nadenktijd

Als ondernemer is het belangrijk om niet alleen doelen voor jezelf te stellen maar ook over de toekomstdoelen van je bedrijf na te denken. Vooral wanneer je met een team samenwerkt, is het van groot belang dat ook zij op de hoogte zijn van deze toekomstplannen.

Neem daarom de tijd om over de belangrijke aspecten van jouw onderneming na te denken. Denk hierbij na over je doelen en toekomstplannen. Om de processen binnen jouw bedrijf te kunnen blijven optimaliseren, moet je ook blijven nadenken op het plan van aanpak. Welke problemen spelen er binnen jouw bedrijf? Zijn er hobbels op de weg waar je op kunt anticiperen? En zijn er hobbels die je genomen hebt waar je van kunt leren? Neem al deze aspecten mee in je gedachtenstroom. Deze zogenaamde ‘Thinking Time‘ is dus essentieel om jouw bedrijf gezond te houden en het klaar te stomen voor een groeifase.

Verkeerde verwachtingen hebben van opschalen

Bij het opschalen van je bedrijf denk je misschien aan een groter kantoorpand, meer mensen om mee samen te werken en letterlijk alles grootser aanpakken. Dat kan een intimiderende gedachte zijn die je tegenhoudt om de juiste stappen te nemen.

Er zijn namelijk meer manieren om je bedrijf op te schalen en het is belangrijk dat je de juiste manier kiest die op dat moment past bij jouw bedrijf. Wil je dus bijvoorbeeld meer verkopen of opdrachten binnen halen? Dan noemen we dit verticaal opschalen. Hierbij zet je dus in op het imago en de bekendheid van jouw product of merk. Zaak is dan wel dat je de verkoop van je product of dienst geoptimaliseerd hebt en waar mogelijk ook geautomatiseerd. Zo ben je er zeker van dat je geen bottlenecks tegen komt zodra je meer in gaat zetten op marketing en sales.

Wil je juist meer diensten of producten aan gaan bieden? Dan noemen we dit horizontaal opschalen. Je breidt als het ware uit in de breedte. Hiermee zul je meteen effect zien. Je bereikt immers meer potentiële klanten doordat je meer mogelijkheden biedt. Deze vorm van opschalen vraagt weer een andere kijk op optimaliseren en automatiseren en is vaak intensiever.

Onduidelijke communicatie

Veel ondernemers zijn hartstikke goed in ondernemen, maar minder goed in communiceren. Het resultaat hiervan is het team waarmee je samenwerkt een slechte toevoer van informatie heeft.

Sommige ondernemers delen juist teveel informatie met hun teamleden waardoor deze door de bomen het bos niet meer zien. Anderen delen juist weer te weinig, waardoor het team moet gissen naar de te nemen stappen.

De oplossing voor dit probleem is dat je een goed communicatiesysteem moet hebben. Door op een vaste en regelmatige basis te communiceren, krijgt jouw team de kans om mee te denken en wordt iedereen tijdig geïnformeerd over belangrijke zaken. Meer over communicatie met je team lees je in onze blog over team communicatie.

Niet meten = niet weten

Met het vastleggen van bepaalde processen, creëer je duidelijkheid voor jezelf, je team en je klanten. Deze werkprocessen vormen namelijk de infrastructuur van je bedrijf en kunnen als naslagwerk dienen wanneer er een onduidelijke situatie ontstaat. Het is dus van belang om vast te leggen wat er wanneer en van wie wordt verwacht.

Daarnaast is het belangrijk om de resultaten tijdens het opschalen te meten. Hieraan kun je namelijk zien of je plan van aanpak effectief is. Kijk daarom kritisch naar de cijfers. Is de omzet toegenomen maar blijft de winst gelijk? Geen paniek: bij het proces van opschalen komen soms incidentele uitgaven om de hoek kijken.

Niet de juiste mensen in dienst nemen

De juiste mensen op de juiste plek hebben zal ervoor zorgen dat jouw bedrijf hard groeit. Voor sommige ondernemers is het soms moeilijk om bepaalde dingen uit handen te geven. Een virtueel expert op de juiste plek kan echter veel tijd besparen en voor een groter effect zorgen in het groeiproces. Zorg dus dat je ook het sollicitatie en/of recruiting proces goed vastlegt voor jouw bedrijf. 

Work Ninjas helpt jou werk uit handen te nemen, niet alleen zakelijk maar ook privé. Wij helpen ondernemers en ZZP’ers die meer werk hebben dan tijd. Ben je iets nieuws gestart en heb je geen idee waar je meer tijd vandaan haalt of waar je een sterk team vandaan haalt? Heb je al een langer lopende business en wil je je bedrijfsprocessen verbeteren of outsourcen, zodat jij meer tijd krijgt om te doen waar jij goed in bent? Kijk dan eens op https://workninjas.nl en laat ons team jouw team worden.

Tags:

Betere en schaalbare acquisitie in minder tijd: zo doe je het

Je bent waarschijnlijk veel tijd kwijt aan je acquisitie en je core business. Zeker wanneer je de acquisitie een-op-een uitvoert, kan dit veel tijd kosten. Je spreekt tenslotte steeds maar…

5 growth hacks die succesvolle ondernemers gebruiken

Growth hacking is dé manier om je bedrijf naar het volgende niveau te tillen zonder bergen aan tijd en geld te moeten investeren. De growth hack methode wordt door veel…

Lean start-up: 6 stappen om jouw aanbod te testen en lanceren

Ben je op zoek naar een manier om jouw bedrijf op te schalen en te laten groeien? En wil je misschien jouw aanbod uitbreiden maar ben je bang dat het…

Growth hacking: zo zet je het in voor je bedrijf

Growth Hacking is een term die je als ondernemer, maar zeker ook als marketeer steeds vaker tegenkomt. Growth Hacking is een combinatie van verschillende expertises zoals marketing, data en techniek.…

Welke versterking kies jij? Een werknemer, freelancer of toch een team?

Als ondernemer wil je natuurlijk de beste mensen aantrekken om jouw bedrijf te versterken. Maar zoek je dan een expert om in loondienst te nemen? Of ga je toch liever…

Team Spotlight: Philine

Philine is marketeer bij Work Ninjas. Zij doet niets liever dan het doorgronden van de boodschap en kernwaarden van een klant en deze op de juiste manier, op de juiste…