Als makelaar ben je verantwoordelijk voor het vinden van een droomhuis voor gezinnen en allerlei individuen. Dit is natuurlijk een belangrijke taak en dat maakt de makelarij een veeleisende baan waarbij je veel druk kunt ervaren. Gelukkig hoef je tegenwoordig niet alles meer zelf te doen. Er zijn namelijk een aantal taken die je met een gerust hart kunt uitbesteden. Dus stel je jezelf de vraag of je moet kiezen voor outsourcing of niet? Dan zijn hier 5 taken die je als makelaar kunt uitbesteden aan een virtual assistant.
Als makelaar maak je veel uren die vaak ook nog eens buiten kantooruren vallen. Je cliënten werken immers van 9 tot 5 wat inhoudt dat jij niet je eigen uren bepaalt maar leeft naar de wensen van je cliënten. De bezichtigingen in de avonduren en weekenden is dan ook slechts één aspect van het makelaars bestaan. Daarnaast maak je namelijk ook nog eens talloze kantooruren om de administratie te verwerken. Als jij zo’n makelaar bent die werkweken van 60 uur en meer maakt, is het tijd om een aantal taken te outsourcen aan een virtuele assistent. Met een VA aan je zijde blijf je altijd georganiseerd, zijn je administratieve taken afgevinkt en kun jij je focussen op het vinden van het perfecte droomhuis.
1. Online marketing en social media
Het bijhouden van alle social media kanalen en het plaatsen van Facebookberichten met nieuwe huizen is een tijdrovende taak, maar cruciaal als je je bereik wil vergroten naast platformen als Funda. Outsourcing is hiervoor je redmiddel. Je kunt namelijk je volledige marketingpakket aan een virtual assistant uitbesteden. Jouw VA houdt al jouw kanalen bij, zorgt ervoor dat het aanbod op jouw website up to date is en richt zich op het marketingaspect.
2. Inplannen van fotoshoots, schoonmaak en reparatie
Als een huis te koop komt te staan, moet er een hoop gebeuren. Er moeten foto’s gemaakt worden. Misschien moet er zelfs een tijdelijke inrichting komen voor deze foto’s. Daarnaast moet er schoongemaakt worden en eventuele reparaties moeten worden gepland. Het nagaan, inplannen en bevestigen van al deze afspraken is door outsourcing een taak van je virtuele assistent. Hierdoor hoef jij alleen op het moment suprême aanwezig te zijn, zonder voorafgaand uren te hebben gestoken in het nabellen van bedrijven en fotografen.
3. Coördinatie tussen alle partijen
Een wijziging hier, een veranderd tijdstip daar en een aanvraag voor een (rechterlijk) document bij je klanten of externe partijen als een notaris of Vereniging van Eigenaars: je virtual assistant zorgt voor een soepele communicatie en coördinatie tussen alle betrokken partijen. Iedereen wordt tijdens het koop- en verkoopproces door je VA op de hoogte gehouden. Jij wordt vervolgens gebrieft door je VA omtrent eventuele wijzigingen en afspraken. Zo ben jij altijd up to date.
4. Plannen van bezichtigingen
Met een virtuele assistent aan je zijde hoef jij je niet meer druk te maken over het inplannen van bezichtigingen. Ook het plannen van bezichtigingen kun je uitbesteden. Je VA spreekt uit jouw naam een datum af met de potentiële kopers en checkt meteen jouw agenda. Ook stuurt je VA eventuele routebeschrijvingen naar je cliënten zodat de afspraak vlekkeloos kan verlopen. Door jouw VA zullen nooit meer afspraken met cliënten, bezichtigingen en andere afspraken elkaar overlappen. Vervolgens hoef jij maar één blik op je agenda te werpen om te weten wat er voor die dag op de planning staat.
5. Bijhouden van je contacten
Het organiseren en bijhouden van je Customer Relationship Management (CRM) is essentieel voor elke succesvolle onderneming. Besteed je CRM uit aan je virtual assistant zodat deze het maximale uit deze tool kan halen. Je VA zal niet alleen je contacten organiseren maar ook het contact onderhouden door nét dat beetje extra aandacht te geven dat jou onderscheidt van je concurrentie. Laat je VA bijvoorbeeld verjaardagen, jubilea of mijlpalen in het nieuwe huis bijhouden en ter gelegenheid hiervan een attentie sturen. Zo hou je je contacten warm en word je sneller aangeraden bij anderen!
Ben je nieuwsgierig geworden naar outsourcing aan een Virtual Assistant? Download dan snel onze handleiding ‘to Getting Things Done’ en lees welke 40 taken je morgen nog kunt uitbesteden aan een VA.
Work Ninjas helpt jou werk uit handen te nemen, niet alleen zakelijk maar ook privé. Wij helpen ondernemers en ZZP’ers die meer werk hebben dan tijd. Ben je iets nieuws gestart en heb je geen idee waar je meer tijd vandaan haalt of waar je een sterk team vandaan haalt? Heb je al een langer lopende business en wil je je bedrijfsprocessen verbeteren of outsourcen, zodat jij meer tijd krijgt om te doen waar jij goed in bent? Kijk dan eens op https://workninjas.nl en laat ons team jouw team worden.