6 Marketing Automation mythes ontrafeld

marketing automation mythes

Marketing automation is een begrip waar je tegenwoordig als grotere onderneming niet meer onderuit komt. Met marketing automation kun je taken die voorheen vooral met de hand verliepen en veel tijd kosten, met software automatiseren. Je kunt hierbij denken aan het versturen van gepersonaliseerde e-mails of bijvoorbeeld op het gebied van content, met het automatisch plaatsen van social media posts. Maar het doel van het automatiseren van jouw marketing is niet alleen efficiëntie. Marketing automation wordt ook ingezet om interacties met je leads (potentiële klanten) te personaliseren, een ideale klantervaring uit te lijnen en klanten te helpen om gemakkelijk precies te vinden wat voor hen belangrijk is. Het gaat hier dus om zowel voordelen voor een bedrijf, als voor de klant.

Er zijn door de jaren heen wat mythes ontstaan omtrent marketing automation. Dit houdt veel mensen onnodig tegen om ermee aan de slag te gaan. In deze blog behandelen wij 6 van deze mythes en zal je zien dat het automatiseren van de juiste marketing taken ook voor jouw bedrijf efficiënt en winstgevend kan zijn.

1. Marketing automation wordt alleen gebruikt voor emailmarketing

Zoals je waarschijnlijk al hebt begrepen uit de voorgaande alinea’s, wordt marketing automation veel breder ingezet dan alleen voor e-mails. Het klopt dat we ooit zijn begonnen met het automatiseren van emailmarketing. Dat begon met de bekende autoresponder. Dit bespaarde namelijk veel tijd en was ontzettend goedkoop. Een nadeel echter, is dat er bij emailmarketing vaak berichten worden verstuurd die niet helemaal aansluiten op de behoefte van de lezer. Deze behoeftes zijn tegenwoordig eindeloos en enorm uiteenlopend en lastig te peilen. En op e-mails wordt niet altijd gereageerd. De opkomst van social media heeft op dit gebied een hoop veranderd. Via dit medium zijn je leads tegenwoordig veel gemakkelijker te bereiken. Dit zijn communicatiemiddelen waarmee een klant in gesprek kan gaan met een bedrijf. Dat levert voor beide partijen – wanneer het gaat om afstemming van persoonlijke wensen en het daarop inspelen – natuurlijk veel meer op. En omdat de digitale techniek met zijn tijd meegaat, zijn er tegenwoordig talloze andere tools ontwikkeld, die marketing processen automatiseren op andere gebieden dan op het gebied van email. Daarnaast integreren we diverse systemen zoals lead magnets, webshops, chatbots, CRM’s en meer om informatie te verzamelen en dit in het marketing automation systeem te verwerken. Op die manier kan je een compleet beeld krijgen van wat je leads interessant vinden en waar je conversies uit haalt.

2. Marketing automation is ingewikkeld en complex

Ja en nee. Niet wanneer je het goed aanpakt. En je pakt het goed aan als je het niet te complex maakt. Een goede voorbereiding is het halve werk. Voordat je aan de slag gaat met marketing automation, moet je nadenken over wat jouw wensen en verwachtingen zijn. Ontwikkel jouw business case en bepaal jouw doelstellingen. Het in kaart brengen van wensen en doelstellingen is essentieel om je plan te laten slagen. Het is namelijk belangrijk om de keuze voor een marketing automation tool te baseren op deze doelstellingen en niet op wat een tool allemaal te bieden heeft of welke de goedkoopste is. Om veel tijd en moeite te besparen, is het in dit geval het meest efficiënt om iemand in te schakelen die hier veel ervaring mee heeft. Een specialist die de hele dag bezig is met marketing automation, kan jou helpen bij het vaststellen van jouw wensen en doelstellingen. En het automatiseren van jouw marketingtaken vaak in no time voor je regelen.

3. Het zorgt alleen maar voor spam bij mijn klanten

Goed verzorgde marketing automation is geen spam. Klanten hebben bijvoorbeeld toestemming gegeven voor het ontvangen van email. En kunnen deze emailberichten ook eenvoudig weer stopzetten. Verder kun je alleen het gedrag van mensen in kaart brengen wanneer ze jouw website bezoeken. Veel mensen gebruiken internet als zoekmiddel. Het kan gaan om informatie, maar ook om bepaalde producten. Zo staan dus ook open om informatie te vinden die hun zoekwens vervult. Marketing automation is – zoals we eerder al vertelden – dus ook een voordeel voor je klant. Stel: Rintje is opzoek naar een voorband voor zijn racefiets en komt op jouw website met fietsonderdelen. Daar klikt een paar banden aan en stopt deze in zijn winkelwagen. Dan heeft hij dus serieus interesse. Als Rintje de fietsbanden in zijn winkelmandje niet afrekent krijgt hij – mits hij zijn email vrijwillig op de website heeft ingevuld – de volgende dag een mailtje met een herinnering of alternatieve producten die bij zijn interesse passen. Misschien was hij even druk of twijfelde hij even en heeft daarom het aankoop proces niet doorgezet. Maar na het uiteindelijk toch aangaan van zijn aankoop is hij toch blij. Zijn fiets stond met een lekke band in de hoek en hij was thuis niet te genieten. Er wordt met marketing automation een relatie opgebouwd met iemand. Ja – het is geautomatiseerd maar nee – het is geen spam. De grotere marketing automation platformen hebben inmiddels ook een ingebouwde “spam meter”, na het schrijven van je email krijg je direct een algemene beoordeling waarbij je ziet of jouw email een goede kans van slagen heeft.
Belangrijk in deze is wel dat de emails “conversational” zijn. Je schrijft ze alsof je iemand tegenkomt in de rij bij de supermarkt bijvoorbeeld. Het doel moet zijn om een conversatie te starten, niet je product gekocht krijgen met zo min mogelijk tekst.

4. Je stelt het in en hoeft er nooit meer wat aan te doen

Dat klinkt natuurlijk te mooi om waar te zijn. Je zult jouw marketing automation – net zoals jouw marketing activiteiten op papier – vooral in het begin regelmatig moeten bijschaven. Het in één keer vinden van het perfecte marketingplan voor jouw bedrijf is óók een fabel. Wanneer jij eindelijk de doelgroep hebt gevonden, zal je nog opzoek moeten naar de juiste content. En tevens de tools die geschikt zijn om de doelgroep te benaderen en hiervoor de juiste kanalen. Met name de laatste twee zijn door continue ontwikkeling aan verandering onderhevig. Klinkt het complex? Is het niet. Software die daarop inspeelt ontwikkelt namelijk mee. Een specialist heeft al veel ervaring met de geschikte content voor de juiste doelgroep. En de middelen die het effectiefst zijn om de doelgroep zo goed mogelijk te bereiken. Hij zal een verandering waarnemen en dit snel kunnen opvangen met het toepassen van de nieuwe software omdat hij de ontwikkelingen – vanuit zijn of haar vakgebied- dondersgoed bijhoudt.

5. Het lost al mijn marketing problemen op

Dit hangt er vanaf. Hoe realistisch zijn jouw marketingplannen? Daar moet eerst naar worden gekeken. Meestal lost marketing automation vooral een tijd en efficiëntie kwestie op. Het zijn tools die zorgen voor het automatisch uitvoeren van bepaalde taken. En dus gebaseerd zijn op efficiëntie en niet op inhoud. Natuurlijk kan een grote hoeveelheid spelfouten worden voorkomen wanneer er wordt gewerkt met een vaste en éénmalig zorgvuldig gecheckte template. Waardoor dit indirect weer zorgt voor grotere geloofwaardigheid bij de klant en meer afzet. Maar de inhoud van jouw marketingplan speelt nog altijd de hoofdrol in dit verhaal. En daarvoor is toch echt een marketingspecialist van vlees en bloed verantwoordelijk. Eigenlijk is marketing automation ook gewoon communicatie van mens naar mens. Maar dan automatisch.

6. Het is onpersoonlijk

Waarschijnlijk kun je hier na het lezen van bovenstaande 5 punten zelf al een beetje een antwoord op geven. Marketing automation is niet onpersoonlijk. Door het gebruik van de juiste marketing automation software worden de marketing activiteiten persoonlijk afgestemd op een lead. Aan de hand van zoekgedrag kan tegenwoordig een redelijk betrouwbaar beeld worden geschept van de interesses van iemand. En deze door het blootstellen van de juiste content worden vervuld. De tijd dat een email begon met ‘beste mevrouw / meneer’ in plaats van netjes bij voor- of achternaam is allang voorbij.

Even terug naar Rintje en zijn fietsbanden. Hij was niet alleen verheugd dat hij informeel persoonlijk bij zijn voornaam werd genoemd in de mail. Hij had het zetje in zijn rug op dat moment ook nodig om daadwerkelijk tot aankoop over te gaan. En was aangenaam verrast door de snelle levering. De volgende keer bestelt hij daar weer. Omdat jij hem kent en hij jou, versterkt dit de relatie. Zo wordt een lead een klant. En blijven klanten gebonden.

Interesse in de mogelijkheden van marketing automation voor jouw bedrijf? Plan dan een gratis consult in.

Work Ninjas helpt jou werk uit handen te nemen, niet alleen zakelijk maar ook privé. Wij helpen ondernemers en ZZP’ers die meer werk hebben dan tijd. Ben je iets nieuws gestart en heb je geen idee waar je meer tijd vandaan haalt of waar je een sterk team vandaan haalt? Heb je al een langer lopende business en wil je je bedrijfsprocessen verbeteren of outsourcen, zodat jij meer tijd krijgt om te doen waar jij goed in bent? Kijk dan eens op https://workninjas.nl en laat ons team jouw team worden.

Share this blog on

Facebook
Twitter
LinkedIn