Linkbuilding tips voor beter resultaat

Linkbuilding is een van de vele factoren die ervoor kan zorgen dat jouw site hoger in de zoekresultaten van Google verschijnt. Zoekmachines zoals Google bepalen namelijk op basis van het aantal links die verwijzen naar jouw website, hoe populair jouw website is. Dit doen ze door een zogenaamde ‘pagerank’ aan jouw site te koppelen. Jouw pagerank is gebaseerd op het aantal links en de ‘kwaliteit’ van de links die naar jouw website verwijzen. Hoe meer er dus naar jouw website wordt verwezen vanuit andere hoog geplaatste websites, hoe populairder Google denkt dat je bent en hoe hoger je in de zoekresultaten verschijnt. We hebben een aantal tips op een rij gezet die je kan gebruiken in je linkbuilding strategie.

Een linkprofiel samenstellen

Linkbuilding is een van de drie SEO-pijlers. Dit is het enige aspect van SEO dat (gedeeltelijk) off-site (oftewel buiten jouw eigen site) plaatsvindt. Op basis van het door jou samengestelde linkprofiel, wijst Google jou een pagerank toe. Dit linkprofiel bestaat uit links binnen jouw website die naar elkaar verwijzen en links buiten jouw website die naar jouw site en/of pagina verwijzen. Zorg ervoor dat jouw linkprofiel natuurlijk ‘oogt’ voor Google, anders zal zij je straffen door jouw site lager in de zoekresultaten te tonen. 

Linkbuilding

Een natuurlijk linkprofiel bestaat uit een combinatie van follow en nofollow links. Follow links kun je zien als een aanbeveling. Des te meer follow backlinks je krijgt, hoe beter dus (al zijn hier uitzonderingen op). Een nofollow link is een link die wel naar jouw website linkt, maar niet door Google gevolgd wordt en dus niet rechtstreeks voor een hogere pagerank zorgt. Heeft een nofollow link dan geen waarde? Absoluut wel! Je kunt er namelijk wel gewoon verkeer mee genereren op jouw website.

Binnen je website kun je zorgen dat de pagerank van bepaalde pagina’s wordt vergroot. Dit doe je door binnen pagina’s van jezelf, te linken naar andere artikelen van jezelf (interne linkbuilding). Door gerelateerde content aan elkaar te koppelen door ernaar te linken, geef je als het ware de pagerank van die pagina’s aan elkaar door. Samen met je sitemap gaat Google hiermee de samenhang van alle informatie op je website beoordelen. Zo kan Google de juiste pagina’s of blogs aanbieden aan zoekers.

Goede’ en ‘slechte’ websites

Om een gevarieerd en natuurlijk linkprofiel te creëren, zul je links moeten hebben van zowel gerespecteerde en bekende sites als van sites die minder bekend zijn. Er zijn online meerdere tools beschikbaar waarmee je de linkwaarde van een website kunt testen. Voor een gebalanceerd linkprofiel verwijzen er dus links naar jouw website die van zowel sites met een hoogwaardige linkwaarde, als van sites met een lagere linkwaarde afkomstig zijn.  

Er zijn verschillende manieren waarop je links naar jouw website kunt verzamelen. We noemen er een paar op:

  • Je kunt bijvoorbeeld met iemand afspreken om naar elkaars website te verwijzen. Een punt van aandacht: Let er op dat dit sites zijn die aansluiten bij jouw dienst, vakgebied of product. Google houdt er namelijk van als gerelateerde informatie aan elkaar gelinkt wordt.
  • Daarnaast kun je website eigenaren ook betalen om een link naar jouw site te plaatsen. Naast dat dit weer om een website moet gaan die aansluit bij jouw dienst, vakgebied of product, is het verstandig geen gebruik te maken van bekende linkbuilding websites waar je betaalt voor een backlink zonder dat de backlink een echte inhoudelijke waarde heeft. Google geeft hiervoor regelmatig strafpunten.
  • Natuurlijk kun je ook dusdanig waardevolle content op jouw website plaatsen, dat mensen vanzelf naar jouw artikel of blog gaan linken. Dit is een zeer solide manier van linkbuilding. Content marketing speelt hier een belangrijke rol.
  • Vraag iemand om een gastblog op jouw website te schrijven en schrijf zelf een gastblog op dienst website. Zo combineer je waardevolle content, de expertise van iemand anders en linkbuilding in één klap

Linkbuilding is dus zeker geen factor die je moet onderschatten bij het creëren van meer traffic naar jouw website. Bij het bouwen van je linkprofiel kun je natuurlijk altijd hulp vragen van een van onze experts. 

Work Ninjas helpt jou werk uit handen te nemen, niet alleen zakelijk maar ook privé. Wij helpen ondernemers en ZZP’ers die meer werk hebben dan tijd. Ben je iets nieuws gestart en heb je geen idee waar je meer tijd vandaan haalt of waar je een sterk team vandaan haalt? Heb je al een langer lopende business en wil je je bedrijfsprocessen verbeteren of outsourcen, zodat jij meer tijd krijgt om te doen waar jij goed in bent? Kijk dan eens op https://workninjas.nl en laat ons team jouw team worden.

Tags:

‘Spread your word’ met content promotie

Je bent terecht trots: je bent je bedrijf gestart en je website staat online. Vol goede moed schrijf je ideeën uit voor je eerste blogs. Die je vervolgens met jouw…

Do’s en don’ts voor het ontwerpen van je website

Een goede website is voor veel bedrijven essentieel. Voor een aantal is dit hun online visitekaartje, een manier om bezoekers te bereiken, te informeren en activeren. Maar voor velen van…

Een chatbot op jouw website: 5 goede redenen waarom

“Hallo! Waar kan ik je mee helpen?” Ik zit zo’n halve minuut op deze website en het chatvenster popt ineens op aan de rechterkant van mijn scherm. Als klant voel…

Team Spotlight: Stefanie

Stefanie is een van de vaste copywriters van het Work Ninjas team. Met een opleiding journalistiek en een master in Nederlandse Letterkunde, is zij een echte taalfanaat. Als copywriter en…

De balans tussen copywriting en SEO

Copywriting en SEO-teksten schrijven zijn eigenlijk twee vakken apart. Dit kan een aardig dilemma veroorzaken voor online tekstschrijvers wanneer zij aan de slag gaan met de tekst voor een webpagina.…

Contentmarketing: het belang van tekst én beeld

Het belang van contentmarketing voor je bedrijf valt niet meer te ontkennen. Het heeft genoeg voordelen om een goede contentstrategie voor je bedrijf op te bouwen. Niet alleen maak je…