Lean start-up: 6 stappen om jouw aanbod te testen en lanceren

Ben je op zoek naar een manier om jouw bedrijf op te schalen en te laten groeien? En wil je misschien jouw aanbod uitbreiden maar ben je bang dat het veel tijd gaat kosten en je klanten er misschien helemaal niet op zitten te wachten? Dan is de lean start-up methode dé manier voor jou om te kunnen groeien én meteen feedback vanuit je klanten te ontvangen. In deze blogpost vertellen we je meer over deze lean start-up methode en hoe je deze zelf in kunt zetten om je aanbod te testen en te lanceren. 

Bij de lean start-up methode draait alles om experimenteren, testen, data verzamelen en verwerken. Dit wordt ook wel Validated Learning genoemd. Er zijn drie belangrijke punten in dit proces die continue doorlopen worden: Build, Measure en Learn. Dat betekent dat je continu aan het zoeken en aanpassen bent om niet alleen de juiste benadering maar ook het juiste product op de markt te brengen. Belangrijk is dat de procescyclus klein blijft en je daarmee dus snel vooruitgang boekt. Des te sneller je omgaat met het bouwen, meten en analyseren en weer bouwen, hoe sneller jij je kan aanpassen op de vraag van je klanten.

Met deze aanpak zijn veel bekende start-ups zoals Uber, AirBnB en misschien nog wel de meest bekende: Dropbox groot geworden. Ook zij begonnen klein en maakten optimaal gebruik van de middelen die ze in handen hadden.

Wist je dat de eerste versie van Dropbox slechts een video was van 3 minuten waarin het product werd uitgelegd? Hiermee haalden ze hun eerste klanten binnen die eerst op een wachtlijst kwamen.

Stap 1: denk vanuit de klant

Een lean start-up zal nooit meteen een heel businessplan uitwerken en dan met een compleet afgewerkt product op de markt verschijnen. Als eerste wordt er namelijk getoetst wat de behoeftes zijn vanuit de klant. Wordt er bijvoorbeeld al om een bepaald product of een bepaalde dienst gevraagd? Test dit bij je potentiële klanten als marktonderzoek.

Stap 2: schrijf ideeën op

Maak een lijst met ideeën voor nieuwe diensten en producten. Vind je het lastig om nieuwe ideeën te bedenken? Gebruik dan eens een business model canvas en bekijk in welk onderdeel van dit canvas jij iets anders kunt toevoegen dan je bestaande aanbod.

Stap 3: maak aannames

Vorm de ideeën die je bij stap 2 opgeschreven hebt om tot aannames. Van deze aannames weet je natuurlijk nog niet zeker of ze waar zijn. Dat zul je eerst moeten testen. Een voorbeeld vanuit bijvoorbeeld een business coach. Het huidig aanbod is coaching bij het vinden van de ideale klant. De aanname: mijn huidige klanten hebben ook behoefte aan coaching in online marketing om hun bedrijf verder te laten groeien. 

Stap 4: de testfase

Test nu welke aanname de meeste kans van slagen heeft. Dit kun je bijvoorbeeld testen door je doelgroep te vragen of ze mee willen doen aan een pilot of door bijvoorbeeld Facebook ads in te zetten op een grotere doelgroep. Pas op het moment dat je weet dat je aanbod levensvatbaarheid heeft bij je doelgroep, loont het om er geld in te gaan steken.

Stap 5: draai een pilot

Nu je weet dat je aanbod zal aanslaan bij de klant, is het tijd om een pilotversie te draaien van je product. Verwerk hierin ook de feedback die je van je doelgroep krijgt. Op basis hiervan ga je jouw product steeds verbeteren naar aanleiding van de wensen van de klant. 

Stap 6: ontwikkel het product

Het zou zomaar kunnen dat het idee dat je had bij stap 2 er nu compleet anders uitziet. Dat is omdat je in het proces naar de ontwikkeling van dit product continu hebt gemeten, getest en aangepast. Daardoor heb je gaandeweg een methode of product ontwikkeld dat werkt. Nu is het dus tijd geworden om je aanbod daadwerkelijk op de markt te brengen en te zien welke vruchten het afwerpt!

Om dit proces keer op keer goed te doorlopen is het belangrijk dat je werkt met de juiste methode en een team van experts in ondernemen, startups, online marketing en automation. Ben je benieuwd hoe deze zogenaamde growth hackers te werk gaan? Lees dan onze blog over growth hacking

Work Ninjas helpt jou werk uit handen te nemen, niet alleen zakelijk maar ook privé. Wij helpen ondernemers en ZZP’ers die meer werk hebben dan tijd. Ben je iets nieuws gestart en heb je geen idee waar je meer tijd vandaan haalt of waar je een sterk team vandaan haalt? Heb je al een langer lopende business en wil je je bedrijfsprocessen verbeteren of outsourcen, zodat jij meer tijd krijgt om te doen waar jij goed in bent? Kijk dan eens op https://workninjas.nl en laat ons team jouw team worden.

Tags:

Betere en schaalbare acquisitie in minder tijd: zo doe je het

Je bent waarschijnlijk veel tijd kwijt aan je acquisitie en je core business. Zeker wanneer je de acquisitie een-op-een uitvoert, kan dit veel tijd kosten. Je spreekt tenslotte steeds maar…

5 growth hacks die succesvolle ondernemers gebruiken

Growth hacking is dé manier om je bedrijf naar het volgende niveau te tillen zonder bergen aan tijd en geld te moeten investeren. De growth hack methode wordt door veel…

Growth hacking: zo zet je het in voor je bedrijf

Growth Hacking is een term die je als ondernemer, maar zeker ook als marketeer steeds vaker tegenkomt. Growth Hacking is een combinatie van verschillende expertises zoals marketing, data en techniek.…

Team Spotlight: Philine

Philine is marketeer bij Work Ninjas. Zij doet niets liever dan het doorgronden van de boodschap en kernwaarden van een klant en deze op de juiste manier, op de juiste…

Interessante podcasts voor ondernemers (deel 1)

Als ondernemer ben je waarschijnlijk altijd op zoek naar nieuwe kansen, mogelijkheden en manieren om jezelf en je zaak verder te ontwikkelen. Een podcast luisteren is een ideale manier om…

Je bedrijf opschalen? Let op deze valkuilen!

Wil je je bedrijf opschalen maar word je nerveus bij de gedachte aan het feit dat alles ‘meer’ moet worden? Wees gerust. Een van de valkuilen bij het opschalen van…