5 growth hacks die succesvolle ondernemers gebruiken

Growth hacking is dé manier om je bedrijf naar het volgende niveau te tillen zonder bergen aan tijd en geld te moeten investeren. De growth hack methode wordt door veel start-ups gebruikt met succesvolle bedrijven zoals AirBnB en Uber als resultaat. Wil jij weten hoe jij growth hacks voor jouw bedrijf kunt inzetten? Lees dan snel verder!

De Growth Hacking methode werd ontwikkeld door Sean Ellis die in silicon valley veel bedrijven hielp met hun groei. Met growth hacking test je als het ware continu of een bepaald product of een bepaalde dienst aan zal slaan bij jouw doelgroep. Door dit constante testen en verwerken van feedback, ontwikkel jij een dienst of product die een gat in de markt vult. Daarmee is succes gegarandeerd. 

De onderstaande vijf growth hacks worden door succesvolle ondernemers ingezet om hun bedrijf te schalen.

1. Gratis weggever

Gratis doet het altijd goed. Door iets van waarde als cadeau weg te geven, kun jij ondertussen werken aan je lijst met leads. Dit cadeau kan van alles zijn, zoals een e-book of een gratis masterclass. Je krijgt meteen de gelegenheid om een band op te bouwen met jouw potentiële klant. Je weet nu immers dat er een bepaalde interesse is in jouw product of dienst.

Maar je kunt natuurlijk ook een offline weggever bedenken. Bijvoorbeeld: voor iedere nieuwe klant die jij bij ons binnenbrengt, krijg jij X-euro tegoed om bij ons te besteden. Een goed voorbeeld van het succesvol inzetten hiervan is Paypal. Zij besloten om in plaats van een groot marketingbudget in te zetten, klanten tien dollar te geven voor elke nieuwe klant die zij bij Paypal binnen brachten. Daarnaast kreeg jij als nieuwe klant óók nog eens tien dollar. Het resultaat: een groei van 7 tot 10 procent per dag!

2. Partnerships

Als jouw bedrijf nog meer naamsbekendheid moet krijgen en jouw merk nog moet groeien, zijn partnerships een heel goede methode om dit te winnen. Door een samenwerking met een grotere (en bekendere) partij, kun jij ineens veel zichtbaarder worden. Kies daarom voor een partner die dezelfde doelgroep heeft als jij, maar die wel een andere dienst aanbiedt. Bedenkt vooraf goed wat jij voor meerwaarde voor jouw partner kunt leveren. Het moet immers voor beide partijen een voordeel opleveren.

3. Zet je sociale netwerken in voor virale groei

Sociale media zijn een perfect middel om je successen op te delen. Heb je goed samengewerkt of een toffe meeting gehad met een klant? Deel het en tag de klant. Er bestaat een grote kans dat diegene het weer in zijn netwerk deelt, waardoor je ook voor diens netwerk opeens zichtbaar bent. 

4. Remarketing

Vergeet je bestaande netwerk niet. Mensen die eerder bij je zijn afgehaakt, zijn makkelijker binnen te halen als klant dan mensen die jou nog niet kennen. Deze mensen kun je benaderen met een speciale actie, kortingscode of ander product om hun als klant aan je te binden. Zeker in combinatie met tip 1 kan dit voor een groot klantenbestand zorgen.

5. Master het proces

De laatste tip is een open deur, maar we trappen hem toch even in: om growth hacking goed te doen moet je in de juiste mindset komen en het proces goed opzetten en uitvoeren. Dat betekent dat het van belang is dat alle onderdelen goed worden uitgevoerd. Het bouwen, testen, meteen, leren en groeien moet volgens vastgelegde processen uitgevoerd en herhaald worden, en dat liefst allemaal zo snel mogelijk. 

De ‘getting things done’ mentaliteit en het out of the box denken is hierbij essentieel. Maak gebruik van de middelen die al tot je beschikking staan. 

Ben je op zoek naar experts die je hierbij kunnen helpen? Wij hebben al deze ervaringen en expertises opgenomen in ons team.

Work Ninjas helpt jou werk uit handen te nemen, niet alleen zakelijk maar ook privé. Wij helpen ondernemers en ZZP’ers die meer werk hebben dan tijd. Ben je iets nieuws gestart en heb je geen idee waar je meer tijd vandaan haalt of waar je een sterk team vandaan haalt? Heb je al een langer lopende business en wil je je bedrijfsprocessen verbeteren of outsourcen, zodat jij meer tijd krijgt om te doen waar jij goed in bent? Kijk dan eens op https://workninjas.nl en laat ons team jouw team worden.

Tags:

Betere en schaalbare acquisitie in minder tijd: zo doe je het

Je bent waarschijnlijk veel tijd kwijt aan je acquisitie en je core business. Zeker wanneer je de acquisitie een-op-een uitvoert, kan dit veel tijd kosten. Je spreekt tenslotte steeds maar…

Interessante boeken (part 1 – processen)

Door veel te lezen kun je veel leren, het maakt je niet alleen creatiever, het leert je dingen in het leven beter in perspectief te plaatsen. Boeken zijn, zeker voor…

Lean start-up: 6 stappen om jouw aanbod te testen en lanceren

Ben je op zoek naar een manier om jouw bedrijf op te schalen en te laten groeien? En wil je misschien jouw aanbod uitbreiden maar ben je bang dat het…

Growth hacking: zo zet je het in voor je bedrijf

Growth Hacking is een term die je als ondernemer, maar zeker ook als marketeer steeds vaker tegenkomt. Growth Hacking is een combinatie van verschillende expertises zoals marketing, data en techniek.…

Team Spotlight: Philine

Philine is marketeer bij Work Ninjas. Zij doet niets liever dan het doorgronden van de boodschap en kernwaarden van een klant en deze op de juiste manier, op de juiste…

Interessante podcasts voor ondernemers (deel 1)

Als ondernemer ben je waarschijnlijk altijd op zoek naar nieuwe kansen, mogelijkheden en manieren om jezelf en je zaak verder te ontwikkelen. Een podcast luisteren is een ideale manier om…