E-mailmarketing tools onder de loep: ActiveCampaign vs. Convertkit vs. Autorespond

Ben je op zoek naar een goede e-mailmarketing tool? E-mail marketing draait om conversies. Uit recent onderzoek is gebleken dan 75% van verkopen per mail is voortgekomen uit een goed opgezette email campaign. Het is dus zaak de tool te gebruiken waarmee je jouw conversies kan verhogen. In je zoektocht naar zo’n tool ben je vast wel eens de namen Autorespond, ActiveCampaign en ConvertKit tegengekomen. Hoe beslis je nu welke tool het beste is voor jouw onderneming? Dat is van verschillende factoren afhankelijk, die we in dit blog zullen behandelen. 

ActiveCampaign

ActiveCampaign draait al aardig wat jaren mee en blinkt uit in A/B test mogelijkheden, (complexe) automations en reporting. ActiveCampaign biedt eigenlijk drie verschillende oplossingen aan voor marketeers. Deze drie oplossingen zijn e-mail marketing service, marketing automation en CRM en sales automation. Dit betekent dat het voorzien is van een flinke set functies die de manier waarop jij je zakelijke e-mail behandelt, compleet kunnen veranderen. Afhankelijk van jouw wensen, kun je kiezen voor verschillende profielen bij ActiveCampaign die afgestemd zijn op de functionaliteiten die je nodig hebt.

Wil je email funnels bouwen met content op maat (op basis van gedrag) dan is AC bij uitstek de tool. Met zowel uitgebreide tracking van de links in e-mails maar ook met de site tracker en eCommerce koppelingen kun je op maat content aanbieden die op elk moment relevant is voor jou lead. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de bekende abandoned cart emails. Afhankelijk van het gedrag van de gebruiker, kun je passende alternatieve producten of een korting aanbieden. Verder zijn de automation mogelijkheden in ActiveCampaign zeer uitgebreid. Met name de koppelingen met externe systemen is iets wat er voor zorgt dat deze tool goed in je business geïntegreerd kan worden.

ActiveCampaign heeft ook een ingebouwd CRM. Onze ervaring is dat dit een zeer beperkt CRM is dat er alleen op gericht is de marketing en sales informatie te verzamelen. Het is voldoende voor klanten waar je een kortdurende relatie mee hebt of steeds een enkel product aan verkoopt. Verwacht niet dat je een hele en complete communicatiehistorie kunt terugvinden als je naast de marketing en salesacties nog e-mails en dergelijke uitwisselt.
Afsluitend nog een paar samenvattende aandachtspunten voor ActiveCampaign: je kunt niet meerdere e-mailadressen per contact registeren, de e-mail editor is outdated en het CRM is geen volwaardig CRM.

ConvertKit

ConvertKit is voor de beginnende e-mailmarketeer misschien wat meer geschikt. Bij deze tool heb je geen overvloed aan functionaliteiten maar krijg je wat je nodig hebt in de vorm van een simpele en overzichtelijke interface. Vooral de kant-en-klare templates van ConvertKit maken het opstellen van een e-mailfunnel of landingspagina een simpel klusje.  Overigens is een landingspagina maken een vaste functie van ConvertKit. Bijij ActiveCampaign is dit alleen in een plus-abonnement opgenomen.Deze tool is bijvoorbeeld ook erg geschikt voor als je nieuwe business ideeën wil testen. 

In vergelijking met ActiveCampaign is ConvertKit minder goed in automations. Zo missen er bijvoorbeeld een aantal trigger mogelijkheden en kunnen automations in ConvertKit niet zomaar externe systemen triggeren met webhooks. Het integreren van Convertkit tussen andere tools in jouw business om dingen te automatiseren is daarom vaak lastig.

Een unieke functie van ConvertKit is, dat wanneer je een e-mail gestuurd hebt waarbij je de link verkeerd hebt geplaatst, je dit achteraf nog snel aan kunt passen. Dit werkt zelfs voor verlopen e-mailaanbiedingen. 

Autorespond

Autorespond is de Nederlandse e-mailmarketing en automation dienst op de markt. Een van de voordelen van deze tool is dan ook dat de software in het Nederlands is. Maar dit betekent ook dat de tool zich op een beperkte markt richt. Dit zie je ook terug in de ontwikkeling van het platform. AutoRespond presenteert zich als het “alles in een” platform. Hierin schuilt ook het gevaar. In tegenstelling tot de andere tools heeft Autorespond niet het doel om onderdeel te zijn van meerdere tools waarbij elke tool doet waar hij goed in is, maar om alles zelf te kunnen doen. Een belangrijk voorbeeld hiervan is dat er geen eCommerce integraties zijn. Hiervoor moet je Autorespond’s eigen shoppingcart gebruiken, meer zou je volgens Autorespond ook niet nodig hebben. Maar als je aan de slag wil met meerdere producten, variaties en echte e-commerce faciliteiten, dan kom je te kort.

Ook deze tool heeft de meest belangrijke functies van een mailingtool en richt zich dus op het automatiseren van je e-maillijsten en het verkrijgen van data van je klanten. Dit pakket is echter lang niet zo uitgebreid als de mogelijkheden van ActiveCampaign en ConvertKit. Daarnaast zijn de export mogelijkheden in Autorespond zeer beperkt en onhandig. Dit maakt het bijvoorbeeld ontzettend moeilijk om over te stappen naar een andere tool. Het is namelijk lastig segmenteren en dat heeft als gevolg dat je niet zomaar een enkele exportlijst kan maken met al je contacten en hoe die gesegmenteerd zijn. Laatst moesten wij voor een klant zelfs 150 (!) exportlijsten genereren en handmatig samenvoegen om het belangrijkste deel van de data uit Autorespond te krijgen.

Conclusie

Concluderend kan je dus zeggen dat ConvertKit zich voornamelijk leent voor mensen die snel en goed willen starten met e-mailmarketing en e-mail automation of die een tool zoeken waarmee je kunt experimenteren. Deze tool schittert namelijk in zijn simpliciteit en geeft met de vele templates een goede dosis inspiratie. Het zal dan ook niet lang duren voordat je de fijne kneepjes van ConvertKit in de vingers hebt.
ActiveCampaign is onze persoonlijke favoriet en biedt veel opties en integratie mogelijkheden. Met al die opties komt wel een steile leercurve als e-mailmarketing niet je dagelijkse werk is. Ondanks dat is ActiveCampaign een echte aanrader. Autorespond zouden wij persoonlijk afraden vanwege de beperkingen die hun ‘alles in één’ dienst je oplegt. Kies hier dus alleen voor als je zeker weet dat jouw business aansluit bij hun product.

Work Ninjas helpt jou werk uit handen te nemen, niet alleen zakelijk maar ook privé. Wij helpen ondernemers en ZZP’ers die meer werk hebben dan tijd. Ben je iets nieuws gestart en heb je geen idee waar je meer tijd vandaan haalt of waar je een sterk team vandaan haalt? Heb je al een langer lopende business en wil je je bedrijfsprocessen verbeteren of outsourcen, zodat jij meer tijd krijgt om te doen waar jij goed in bent? Kijk dan eens op https://workninjas.nl en laat ons team jouw team worden.

Tags:

‘Spread your word’ met content promotie

Je bent terecht trots: je bent je bedrijf gestart en je website staat online. Vol goede moed schrijf je ideeën uit voor je eerste blogs. Die je vervolgens met jouw…

6 Marketing Automation mythes ontrafeld

Marketing automation is een begrip waar je tegenwoordig als grotere onderneming niet meer onderuit komt. Met marketing automation kun je taken die voorheen vooral met de hand verliepen en veel…

Team Spotlight: Jorien

Jorien is een van de marketing en automation experts bij Work Ninjas. Daarnaast denkt zij ook graag mee over jouw toekomstplannen als ondernemer en heeft ze zelf ook een echte…

Inbox zero, is het een mythe of een kwestie van keuzes maken?

Een overlopende mailbox zal voor jou niets nieuws zijn. In de waan van de dag kan het voorkomen dat de opdrachten, vragen, nieuwsbrieven of andere mails zich opstapelen. Voor je…

Betere en schaalbare acquisitie in minder tijd: zo doe je het

Je bent waarschijnlijk veel tijd kwijt aan je acquisitie en je core business. Zeker wanneer je de acquisitie een-op-een uitvoert, kan dit veel tijd kosten. Je spreekt tenslotte steeds maar…

5 growth hacks die succesvolle ondernemers gebruiken

Growth hacking is dé manier om je bedrijf naar het volgende niveau te tillen zonder bergen aan tijd en geld te moeten investeren. De growth hack methode wordt door veel…