‘Spread your word’ met content promotie

Je bent terecht trots: je bent je bedrijf gestart en je website staat online. Vol goede moed schrijf je ideeën uit voor je eerste blogs. Die je vervolgens met jouw copywriter deelt. Deze blogs gaan jou helpen om bezoekers te overtuigen van jouw product of expertise in je vakgebied. Vervolgens wijst je copywriter jou erop dat alleen het plaatsen van de blogs niet genoeg is. Internet wordt namelijk overspoelt met informatie en over bijna alle onderwerpen is wel wat te vinden. Jouw content zal dan – helaas – niet zo makkelijk origineel en te vinden zijn. Om content goed in beeld te krijgen, is een goede ‘bewegwijzering’ nodig. Daarmee bedoelen we: om bezoekers te trekken die jouw klanten zouden kunnen worden (leads), moet je gebruik moeten maken van goede content promotie.

Waar zit jouw doelgroep?

Het is belangrijk dat er genoeg content van jou te vinden is. Gebruik daarvoor bijvoorbeeld je website als vast platform en zorg dat daar al veel informatie te vinden is. Zodat mensen bij een bezoek overtuigd raken van jouw expertise.

Nu is het tijd om lijnen uit te zetten naar andere plekken om zoveel mogelijk mensen te bereiken. Om content promotie effectief in te kunnen zetten, is het wel belangrijk dat je weet wat jouw doelgroep is en waar deze zich bevind. Denk aan leeftijd, geslacht, interesses en de merken die zij al volgen. Maar nog concreter, waar komen ze samen? In welke Facebook of LinkedIN groepen zitten zij of welke Podcasts luisteren ze? Dit zijn de mensen die interesse kunnen hebben in jouw product of dienst en dus eerder geneigd zijn om klant te worden. Wanneer je een beter idee hebt van waar zij zich bevinden, maakt dit het vervolgens natuurlijk makkelijker om ze te bereiken.

Deze wegen leiden naar Rome

Een heel handig middel voor het verspreiden van je content is natuurlijk social media. Als je bijvoorbeeld weet dat jouw doelgroep met name rondkijkt op Facebook, kun je daar jouw tools inzetten. Dit kan je doen door de focus te leggen op het posten van gratis berichten. Houd er dan wel rekening mee dat je meestal eerst een fatsoenlijk publiek moet hebben op dat social media kanaal, voordat de berichten überhaupt gelezen zullen worden. Als je nieuwe platformen gaat ontdekken is het daarom soms handig om daarnaast ook betaalde advertenties in te zetten, om de aantallen op te bouwen. Een voordeel van advertenties is dat je ze af kunt stellen op diverse specifieke doelgroepen. Dan is het natuurlijk ideaal, wanneer je eerder goed onderzoek hebt gedaan naar het profiel van jouw potentiële klant.

Naast een goede website en goed onderhouden social media kun je dit platform ook nog uitbreiden met email. Je kunt maandelijks een nieuwsbrief uitbrengen, waarin je mensen informeert over de nieuwste producten / ontwikkelingen binnen jouw vakgebied. Uiteraard weer met links naar je website (waar meer informatie te vinden is) én je social media kanalen. Mensen hebben vaak al veel email, dus ze moeten wel een trigger te hebben om zich op jouw nieuwsbrief te abonneren. Zelf heb je vast ook wel eens gebruik gemaakt van de 10% korting die je wordt aangeboden bij de eerste bestelling, wanneer je je inschrijft op een nieuwsbrief. En je vervolgens weer hebben uitgeschreven. Of niet? En dan later toch weer een volgende nieuwsbrief openen. Meestal schrijven mensen zich alleen voor een nieuwsbrief in met producten waar ze in geïnteresseerd zijn. Misschien lezen ze deze niet structureel, maar de kans dat hij toch weer een keer wordt geopend omdat de headline interesse opwekt, is aanzienlijk.

Content promotie is king, de klant is keizer

Het is belangrijk dat je flink aan de weg timmert: zorg ervoor dat je de informatie blijft richten op de interesse van jouw klant. Je moet jouw content ook regelmatig blijven verspreiden. Stuur een nieuwsbrief bijvoorbeeld maandelijks. Wanneer er een nieuwe blog online is, plaats je de link ernaar op je social media, met een prikkelende post. Nog beter is, om een teaser te maken en jouw publiek van te voren via social media te informeren over een blog die eraan komt. Als dit gaat om een voor hun interessant onderwerp, zijn ze ook geneigd om jouw account aandachtiger te volgen. Houd er wel rekening mee dat de band die er kan ontstaan, ook onderhouden moet worden. Ondersteun je leads actief bij een zoektocht. Wanneer er een vraag voorbij komt, reageer daar dan goed op. Zie dit vooral als een mogelijkheid om de geïnteresseerde te voorzien van nog meer gerichte informatie. Misschien heb je eerder een vergelijkbaar blog geschreven over het onderwerp. Een optimale manier om gebruik te maken van content promotie: neem in je antwoord op de vraag een link mee naar deze eerdere blog. Misschien bereik je er meer mensen mee en kunnen er meer gesprekken ontstaan. Interactie kan heel belangrijk zijn in een community.

Netwerken met Google

Als je meerdere wegen bewandeld ontstaat er vanzelf een netwerk van informatie om jouw website heen. En dat vindt Google ook leuk. Google is een zoekmachine, met als doel om mensen zo goed mogelijk te voorzien van de informatie waar ze naar opzoek zijn. Wanneer jij hierbij een handje helpt, zal Google jou ook hoger in de resultaten zetten. Dit netwerk maakt deel uit van je SEO, Search Engine Optimalisation. Om vriendjes te worden met Google, moet je copywriter dus rekening houden met de SEO.

En nu?

Voor een optimale content promotie moet je er dus er genoeg tijd en moeite in steken. De hoeveelheid werk die hier uit kan komen kan behoorlijk overweldigend zijn. In een van onze volgende blogs gaan we in op het proces rondom content promotie en de diverse tools die we daar bij gebruiken. Met de juiste processen, tools en natuurlijk experts is content promotie een eitje.

Wil je op de hoogte blijven van onze volgende blogs? Schrijf je dan in voor onze wekelijkse blog update.

Work Ninjas helpt jou werk uit handen te nemen, niet alleen zakelijk maar ook privé. Wij helpen ondernemers en ZZP’ers die meer werk hebben dan tijd. Ben je iets nieuws gestart en heb je geen idee waar je meer tijd vandaan haalt of waar je een sterk team vandaan haalt? Heb je al een langer lopende business en wil je je bedrijfsprocessen verbeteren of outsourcen, zodat jij meer tijd krijgt om te doen waar jij goed in bent? Kijk dan eens op https://workninjas.nl en laat ons team jouw team worden.

Tags:

Linkbuilding tips voor beter resultaat

Linkbuilding is een van de vele factoren die ervoor kan zorgen dat jouw site hoger in de zoekresultaten van Google verschijnt. Zoekmachines zoals Google bepalen namelijk op basis van het…

E-mailmarketing tools onder de loep: ActiveCampaign vs. Convertkit vs. Autorespond

Ben je op zoek naar een goede e-mailmarketing tool? E-mail marketing draait om conversies. Uit recent onderzoek is gebleken dan 75% van verkopen per mail is voortgekomen uit een goed…

Inbox zero, is het een mythe of een kwestie van keuzes maken?

Een overlopende mailbox zal voor jou niets nieuws zijn. In de waan van de dag kan het voorkomen dat de opdrachten, vragen, nieuwsbrieven of andere mails zich opstapelen. Voor je…

Meer impact met Facebook: 9 engagement tips

Ontvang je weinig likes terwijl je alle juiste stappen lijkt te zetten? Dat wil nog niet zoveel zeggen. Facebook is vaak één van de kanalen waar de meeste websitebezoekers vandaan…

Een chatbot op jouw website: 5 goede redenen waarom

“Hallo! Waar kan ik je mee helpen?” Ik zit zo’n halve minuut op deze website en het chatvenster popt ineens op aan de rechterkant van mijn scherm. Als klant voel…

Team Spotlight: Stefanie

Stefanie is een van de vaste copywriters van het Work Ninjas team. Met een opleiding journalistiek en een master in Nederlandse Letterkunde, is zij een echte taalfanaat. Als copywriter en…