Gezond groeien? Maak je bedrijf schaalbaar!

Bij elk goedlopend bedrijf komt er een bepaald punt dat je moet investeren om verder te kunnen groeien. Merk jij bijvoorbeeld dat jouw zaken goed lopen maar dat je omzet op een bepaald punt stagneert? Dan komt dit waarschijnlijk doordat jouw bedrijf in zijn huidige hoedanigheid uitgegroeid is. Hoe zorg je nu dat je verder groeit? Dat kun je doen door je bedrijf schaalbaar te maken. In deze blogpost geven we je hier enkele tips voor. 

1. Bedenk op welke punten tijd te winnen valt

De kwaliteit van je dienst of product staat natuurlijk altijd voorop maar het kan helpen om na te gaan op welke punten je minder tijd kan investeren. Maak tijd voor jezelf vrij zodat je over groeimogelijkheden na kunt denken (Thinking Time). Zijn alle taken die jij dagelijks uitvoert nog wel absoluut noodzakelijk of kun je ze misschien schrappen ook slimmer of anders aanpakken?

2. Verbreed je aanbod

Het verbreden van je aanbod is een goede manier om meer omzet te genereren. Denk daarom na over welke producten jij nog meer zou kunnen aanbieden. Kun je bijvoorbeeld een vervolg dienst aanbieden op je oorspronkelijke dienstverlening? Of kun je je kennis delen met je klantenbestand in de vorm van ebooks, white papers of webinars? Deze laatste dienst kan vallen onder de noemer ‘passive income’ waarbij je één keer energie en tijd steekt in een product dat zichzelf vervolgens verkoopt. Kijk overigens ook of jouw klantenbestand wel zit te wachten op deze dienst, door je aanbod eerst te testen. En neem deze stap niet voordat je huidige aanbod duidelijk goed is neergezet en optimaal verkoopt.

3. Besteed werk (gedeeltelijk) uit

De grote crux voor veel ondernemers is dat ze moeilijk de touwtjes uit handen geven. Jij weet immers precies hoe jouw bedrijf reilt en zeilt, en hoe alles uitgevoerd moet worden. Maar dit is een verkeerde aanname. Met de juiste aanpak kun je een hoop taken uitbesteden waardoor je zelf meer tijd overhoudt voor de strategie en de visie van je bedrijf (het Designen van je bedrijf). Denk hierbij bijvoorbeeld aan routineklussen waarvoor je voor je uitvoerende teamgenoten een werkinstructie hebt opgesteld.

4. Automatiseer waar mogelijk

Volg jij zelf een voor een je leads op en doe je dit allemaal handmatig? Dan ben je hier waarschijnlijk veel tijd aan kwijt. Stel bijvoorbeeld een automatische e-mail reeks in die geactiveerd wordt nadat iemand zijn of haar gegevens op jouw website heeft achtergelaten (download onze PDF over Marketing Automation). Door bepaalde handelingen in je onderneming te automatiseren, hoef je maar één keer het wiel uit te vinden en bespaar je vervolgens een hoop tijd. Automatiseer bijvoorbeeld het content marketing proces van je bedrijf. Let wel op dat je begint met optimaliseren voordat je automatiseert. Automatiseren zorgt er anders juist voor dat fouten in je proces versterkt worden.

5. Zorg voor online aanwezigheid

(Potentiële) klanten zullen voordat ze een dienst of product bij jou afnemen, eerst wat research doen. Daar zullen misschien vragen bij opkomen die jij moet beantwoorden. Om dit niet zelf telefonisch te hoeven doen en om niet meteen een tienkoppige klantenservice aan te nemen, is het belangrijk dat je online aanwezig bent. Dit geldt voor sociale media kanalen maar ook voor een website waarop de antwoorden te vinden zijn van veelgestelde vragen. Deze online aanwezigheid is ook een prima plek om positieve ervaringen van andere klanten te delen. Dit helpt voor het vertrouwen dat mensen in jouw bedrijf hebben en zal uiteindelijk meer (tevreden) klanten opleveren!

Work Ninjas helpt jou werk uit handen te nemen, niet alleen zakelijk maar ook privé. Wij helpen ondernemers en ZZP’ers die meer werk hebben dan tijd. Ben je iets nieuws gestart en heb je geen idee waar je meer tijd vandaan haalt of waar je een sterk team vandaan haalt? Heb je al een langer lopende business en wil je je bedrijfsprocessen verbeteren of outsourcen, zodat jij meer tijd krijgt om te doen waar jij goed in bent? Kijk dan eens op https://workninjas.nl en laat ons team jouw team worden.

Tags:

Wanneer zet je je eenmanszaak om in een B.V.?

Veel ondernemers beginnen met een eenmanszaak. De eenmanszaak heeft namelijk veel voordelen. Zo zijn er geen eisen verbonden aan de oprichting en is de eenmanszaak in het begin fiscaal voordelig,…

Growth hacking: zo zet je het in voor je bedrijf

Growth Hacking is een term die je als ondernemer, maar zeker ook als marketeer steeds vaker tegenkomt. Growth Hacking is een combinatie van verschillende expertises zoals marketing, data en techniek.…

Het verschil tussen ‘doing it’ en ‘getting it done’: tips voor succesvol uitbesteden

Het kost me maar een paar minuten. Hoe vaak heb jij dat al tegen jezelf gezegd over een taak die je moest uitvoeren? De tijd die je bespaart door het…

Alles of niets? De 6 niveaus van uitbesteden

Taken uitbesteden kan een uitkomst zijn voor de drukke ondernemer. Vaak heerst echter de gedachte dat je het zelf beter kunt. Dat is natuurlijk niet waar. Uitbesteden draait om de…

5 werkzaamheden die een (business) coach kan uitbesteden aan een VA

Het werk van een (business) coach is op zichzelf al een fulltime baan. Neem daar de verantwoordelijkheden bij zoals het plannen van gesprekken, de klantenservice, het organiseren van webinars en…

De outsourcing frustratie cyclus

Ondernemers die wel eens hebben samengewerkt met een (virtueel) team of een Virtual Assistant (VA) hebben bijna allemaal wel eens een moment gehad waarbij de nodige wrijving ontstond. Dit komt…