Online verkopen lijkt soms zo makkelijk. Er zijn diverse platformen die kant en klare webshops aanbieden voor een vast bedrag per maand. Maar de webshop starten en onderhouden is maar een klein onderdeel van het werk. Inmiddels weet je dat er aardig wat uren in gaan zitten om jouw klanten te bedienen én om het complete plaatje te realiseren. Daarom hebben wij voor jou 5 taken die je kan uitbesteden aan een virtueel assistent waarmee je niet alleen jouw webshop maar ook je (werk)tijd optimaliseert.
1. Het optimaliseren van je fulfilment proces
Als je een kleinere webshop hebt, kun je in dit geval denken aan het verfijnen van je e-mailmarketing en documentenflow wanneer je een product verkocht hebt. Op deze manier zorg je ervoor dat je klanten altijd goed op de hoogte zijn zonder dat ze overladen worden met updates. Achter de schermen heb jij alle touwtjes in handen en ontvang je alle benodigde informatie om de bestelling zo goed en snel mogelijk te verzenden. Natuurlijk word ook je voorraad bijgewerkt na elke bestelling. Zo weet de klant altijd waar hij aan toe is en loopt alles achter de schermen ook op rolletjes.
2. Het bijwerken van je webshop
Om je webshop up-to-date te houden moet je regelmatig nieuwe producten aanmaken en nadenken over pakkende teksten met een aantrekkelijke foto. Ongeacht of je gebruik maakt van je eigen materiaal wat foto’s en teksten betreft of die van een partner gebruikt: het is belangrijk om je content georganiseerd te houden.
Een tool en een virtual assistant kunnen je helpen om alles overzichtelijk en geordend te houden. Denk bijvoorbeeld eens aan Airtable, Google Drive of Dropbox. Een virtueel assistent kan je helpen je content hierin te organiseren en plannen.
3. Het updaten en optimaliseren van je website
Of het nou om het updaten van alle software en plugins gaat om je website soepel draaiende te houden of het schrijven en SEO-proof maken van je webteksten gericht op jouw ideale klant: een VA kan deze klussen op reguliere basis voor je oppakken. Wil je nog een stapje verder gaan? Koppel dan een online administratiesysteem aan je webshop zodat elke verkoop meteen in je boekhouding verwerkt wordt.
4. Het reguleren van je inkoop
Elke webshop is anders en heeft zijn eigen aandachtspunten maar één klus komt bij elke webshop terug: het doen van je inkoop. Of je nou juist graag veel of weinig voorraad van producten of grondstoffen hebt: wanneer je je inkoop goed beschrijft en systemen implementeert om deze klus te monitoren kun je een grote zorg uitbesteden. Hierdoor kun jij je focussen op de groei van je webshop.

5. Een goede en deskundige klantenservice
Er gaat soms wel eens iets mis. Maar met een goede voorbereiding en klantenservice hou jij je klanten alsnog tevreden. Een virtual assistant kan binnen de grenzen die jij aangeeft een hoop ondersteunende activiteiten uitvoeren. Of dit nou het nasturen van een boek is dat kwijt is geraakt bij de verzending of het verwerken van een retourorder is. Klantenservice is een belangrijk en substantieel onderdeel van je onderneming. Automatiseer in dit proces waar het kan: maak bijvoorbeeld gebruik van chatbots zoals Manychat of een volledig ticketsysteem om te voorkomen dat er ook maar een klacht tussen wal en schip belandt.
Door het uitbesteden van deze 5 punten zorg je niet alleen voor ruimte in je agenda maar ook in je hoofd. Je creëert extra tijd en energie voor het zoeken naar nieuwe producten, diensten of afzetmarkten. Start de creatieve flow en breng je bedrijf naar het volgende niveau met behulp van een VA.
Work Ninjas helpt jou werk uit handen te nemen, niet alleen zakelijk maar ook privé. Wij helpen ondernemers en ZZP’ers die meer werk hebben dan tijd. Ben je iets nieuws gestart en heb je geen idee waar je meer tijd vandaan haalt of waar je een sterk team vandaan haalt? Heb je al een langer lopende business en wil je je bedrijfsprocessen verbeteren of outsourcen, zodat jij meer tijd krijgt om te doen waar jij goed in bent? Kijk dan eens op https://workninjas.nl en laat ons team jouw team worden.