Growth Hacking is een term die je als ondernemer, maar zeker ook als marketeer steeds vaker tegenkomt. Growth Hacking is een combinatie van verschillende expertises zoals marketing, data en techniek. De combinatie van deze pijlers geeft jou een duidelijke en succesvolle methode in handen om jouw bedrijf naar het volgende niveau te tillen. In deze blogpost gaan we wat dieper in op de herkomst en betekenis van growth hacking en vertellen we hoe je growth hacking in kan zetten.
In principe is growth hacking het continu uitvoeren van kleine experimenten binnen jouw business om groei te realiseren, het beoordelen van de hieruit voortgekomen resultaten en het aanpassen van het experiment. Deze experimenten bevatten met name elementen van marketing maar vaak ook meer aspecten binnen jouw business waardoor je niet alleen op één element aangewezen bent. Growth hacking maakt gebruik van creatieve marketing, data analyse en codering en automatisering of soms zelfs aanpassingen aan je businesmodel. Met deze tools en experimenten ga je continu op zoek naar de beste manier om jouw bedrijf te laten groeien.
Succesvolle growth hacking
Het continu testen van verschillende marketingtechnieken klinkt misschien een beetje abstract. Gelukkig zijn er veel succesverhalen van bedrijven bekend die deze strategie gebruikt hebben en daar succesvol mee waren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Netflix, Uber en AirBnB. Deze drie partijen maakten door middel van growth hacking slim gebruik van hun netwerk.

Zo maakte AirBnB in het begin gebruik van het in Amerika bekende Craigslist. Hier kunnen mensen advertenties plaatsen voor aangeboden of gevraagde goederen of diensten. Dus ook appartementen. Door slim gebruik te maken van een gat in de markt (zoals altijd beschikbare films, taxiritjes of logies) en dit te combineren met een bestaande dienst, wisten deze bedrijven binnen een relatief korte periode uit te groeien tot giganten.
Growth hacking wordt door veel start-ups gebruikt om te groeien, maar deze techniek werkt natuurlijk ook voor de gevestigde en traditionele bedrijven. Het is dus nooit te laat om de growth hacking methode te implementeren in je eigen bedrijf.
Hoe werkt het?
Een growth hacker werkt met een procesmatige methode experimenten af om het aantal klanten te laten groeien. Geen enkel experiment is hetzelfde. Creativiteit en inventiviteit hebben de overhand. De growth hacking methodieken die voor jouw concurrent werken hoeven dus niet per se ook voor jou te werken. Waar het om gaat is de methode waarmee je de experimenten uitvoert. Door deze reeks experimenten kan een succesvolle methode snel toegepast worden. Dat betekent dat een growth hacker iemand is met een zeer uitgebreide skill-set en uitgebreide kennis van marketing bezit. Een growth hacker met een zekere kennis van de marketing, data-analyse en technische aspecten, kan in een korte tijd voor grote groei zorgen.
Het proces bestaat dus uit: bouwen, meten, leren en herhalen. Dat betekent dat je de betrouwbaarheid van je data goed moet waarborgen. Een tool als Google Analytics is dus onmisbaar wanneer je wil controleren of jouw SEO-campagne het gewenste resultaat heeft bereikt.
Growth hacking vs traditionele marketing
Growth hacking is een meetbare en resultaatgerichte methode om het succes van een bedrijf te vergroten. Anders dan de traditionele marketing strategieën richt het zich op meerdere aspecten en tools die dit resultaat kunnen bereiken. Daarnaast is het een snelle manier om erachter te komen wat wel en niet werkt. Zodra je dus tot de conclusie komt dat een experiment niet het gewenste resultaat boekt, kun je overschakelen en verder bouwen.
Growth hacker(s)
Zoals we al eerder benoemden, moet een growth hacker een aardige skill-set hebben om de methode succesvol uit te kunnen voeren. Deze mensen zijn (vanzelfsprekend) erg zeldzaam. Een andere manier om toch de growth hacking methode te kunnen gebruiken, is om een virtueel business team in te schakelen. In zo’n team zitten automatisch data specialisten, online marketeers en it’ers om alle processen en automatiseringen te bouwen en uit te voeren. Een dergelijk team combineert verschillende expertises en werkt nauw met elkaar samen.
Meer doen met Growth Hacking?

Als je zelf meer wilt lezen over growth hacking, dan is het boek “Hacking Growth: How Today’s Fastest-Growing Companies Drive Breakout Success” van Sean Ellis en Morgan Brown zeker een aanrader. Daarbij is de online community GrowthHackers.com een welkome aanvulling.
Ben je wel toe aan de nodige growth hacking maar ben je op zoek naar een team dat je hierbij kan helpen? Work Ninjas heeft een team van experts op al deze gebieden voor je klaarstaan. Vraag een vrijblijvend gesprek aan en bespreek je mogelijkheden!
Work Ninjas helpt jou werk uit handen te nemen, niet alleen zakelijk maar ook privé. Wij helpen ondernemers en ZZP’ers die meer werk hebben dan tijd. Ben je iets nieuws gestart en heb je geen idee waar je meer tijd vandaan haalt of waar je een sterk team vandaan haalt? Heb je al een langer lopende business en wil je je bedrijfsprocessen verbeteren of outsourcen, zodat jij meer tijd krijgt om te doen waar jij goed in bent? Kijk dan eens op https://workninjas.nl en laat ons team jouw team worden.