Een chatbot op jouw website: 5 goede redenen waarom

Reading Time: 3 minutes

“Hallo! Waar kan ik je mee helpen?” Ik zit zo’n halve minuut op deze website en het chatvenster popt ineens op aan de rechterkant van mijn scherm. Als klant voel ik me dan persoonlijk aangesproken en in zeven van de tien gevallen maak ik ook gebruik van de uitnodiging. Want laten we eerlijk zijn: ik heb geen tijd om een hele website door te spitten om te vinden wat ik nodig heb. Normaal zou ik even snel bellen, maar wat een verspilling van mijn tijd om als zesde wachtende in de rij te staan. Mailen is ook niet echt een optie want het duurt lang voordat je antwoord terugkrijgt. Ik wil gewoon even snel bloemen bestellen zonder eindeloos te filteren en te klikken.

Klanten hebben superveel profijt van een chatbot op een website. Het is de receptie en de klantenservice van een website en in sommige gevallen neemt het de rol aan van personal shopper. Naast “good practice” voor de klant, kan jij er als ondernemer ook de vruchten van plukken. Hieronder staan vijf redenen waarom een bot een goede toevoeging kan zijn aan jouw website.

Millenials

Op dit moment hebben we meer dan 17 miljoen mensen in Nederland. Daarvan is ongeveer de helft boven de veertig en de andere helft eronder. De ene helft weet nog hoe het is om naast de telefoon te zitten wachten totdat je liefje belt. De andere helft is van kleins af aan gewend dat alles wat het hartje begeert toegankelijk is met één swipe of druk op de button. Dat zijn onze millenials en generatie Z, een groep die gestaag groeit terwijl de baby boomers – en over een jaar of tien ook generatie X – langzaam het podium verlaten. Daarom is het slim om je website op te zetten met de toekomst in gedachten en af te stemmen op wat de jongere generaties nodig hebben: zo kort mogelijk zoeken, moeiteloos aanschaffen, en zo snel mogelijk antwoord.

Tover je site om in een persoonlijke interactieve ervaring

Stel je voor. Je loopt een winkel binnen. Je kijkt een beetje rond en na een minuut komt er iemand naar je toe die je de vraag stelt: “kan ik je ergens mee helpen?” Soms is het vervelend en wil je gewoon alleen even rondkijken. Maar soms is het ook super nice dat iemand je proactief helpt met het vinden van wat je nodig hebt. Want tijd is schaars en je hebt nog meer dingen te doen die dag.

Online neemt de chatbot deze functie over. Je kunt een bot inzetten als een interactieve wegwijzer naar de juiste delen van je site of als klantenservice, maar ook als winkelverkoper die je van uitzoeken tot en met afrekenen begeleidt. Het juist inzetten van een chatbot kan de conversie van interesse naar aankoop sterk versnellen.

Minder handjes, meer werk

Chatbots nemen veel werk uit handen waardoor jij meer tijd hebt om aan de core business te werken. Daarnaast kan een chatbot meerdere gesprekken tegelijkertijd aan en pauzes zijn voor hen onnodig. Ze zijn altijd bereikbaar, 24 uur per dag, 7 dagen per week waardoor je ook buiten kantooruren de service kan verlenen die je bezoeker verdient. Uiteraard kan een chatbot niet alle vragen beantwoorden, maar daarom is de optie voor het contact opnemen met een medewerker zeker aan te raden. Een chatbot vermindert het telefonisch- en email contact aanzienlijk.

Bot en real-time data

Real time data: dat wil toch iedereen kunnen inzien? Met een chatbot op jouw website heb je geen tussenkomst van manuele invoer nodig: de bot verzamelt alle keuzes en voorkeuren per chat en zorgt er zo voor dat data in real time in te zien is. Dit zorgt ervoor dat je snel strategische beslissingen kan maken.

Directe feedback met een chatbot op jouw website

Ken je dat? Dat je na een gesprek met klantenservice een mail of sms krijgt met allemaal vragen over wat je vond van de service en je dat vervolgens laat liggen? Soms sturen ze een mail of sms na om je eraan te herinneren en dat komt dan al gauw opdringerig over. Je wilt er op een later tijdstip naar kijken. Later wordt morgen. Morgen wordt volgende week. En al gauw verdwijnt het onder alle andere mails en sms-en en ben je het vergeten.

Omdat een chatbot op jouw website de interactie met je bezoeker opzoekt in de vorm van een vraag-en-antwoord-gesprek kun je als alternatief direct voor afloop vragen of de service naar wens was en of ze vonden dat het proces goed verliep. Zodra de bezoeker heeft aangegeven geen verdere vragen meer te hebben, kan de chatbot het gesprek persoonlijk afsluiten.

Bonus tip

Geef je chatbot een naam. Mensen vinden het altijd prettig om met het gevoel te hebben dat ze gehoord worden. Daardoor zijn ze eerder geneigd iets te vragen aan Michelle of Robert dan aan Bot32678, ook al weten ze dat het een chatbot is.

Work Ninjas helpt jou werk uit handen te nemen, niet alleen zakelijk maar ook privé. Wij helpen ondernemers en ZZP’ers die meer werk hebben dan tijd. Ben je iets nieuws gestart en heb je geen idee waar je meer tijd vandaan haalt of waar je een sterk team vandaan haalt? Heb je al een langer lopende business en wil je je bedrijfsprocessen verbeteren of outsourcen, zodat jij meer tijd krijgt om te doen waar jij goed in bent? Kijk dan eens op https://workninjas.nl en laat ons team jouw team worden.

Tags:

Jouw business laten groeien? Dit is de reden waarom je moet kiezen voor een team

Reading Time: 6 minutes Virtuele Assistenten zijn enorm in opkomst de afgelopen jaren. Maar ondanks dat het gebruik van VA’s enorm populair is geworden, krijgen we toch nog regelmatig de vraag wat het betekent…

De (afnemende) verschillen tussen marketing en sales

Reading Time: 3 minutes Marketing en sales zijn termen die vaak verward worden en ook veel door elkaar worden gebruikt. Dit is niet heel gek. Het één kan namelijk niet zonder het ander. Er…

De balans tussen copywriting en SEO

Reading Time: 3 minutes Copywriting en SEO-teksten schrijven zijn eigenlijk twee vakken apart. Dit kan een aardig dilemma veroorzaken voor online tekstschrijvers wanneer zij aan de slag gaan met de tekst voor een webpagina.…

Contentmarketing: het belang van tekst én beeld

Reading Time: 2 minutes Het belang van contentmarketing voor je bedrijf valt niet meer te ontkennen. Het heeft genoeg voordelen om een goede contentstrategie voor je bedrijf op te bouwen. Niet alleen maak je…

Het verschil tussen ‘doing it’ en ‘getting it done’: tips voor succesvol uitbesteden

Reading Time: 3 minutes Het kost me maar een paar minuten. Hoe vaak heb jij dat al tegen jezelf gezegd over een taak die je moest uitvoeren? De tijd die je bespaart door het…

4 tips voor het engagement meten op jouw (social) posts

Reading Time: 2 minutes Als je veel tijd en aandacht hebt gestoken in je social media campagne, wil je natuurlijk zeker weten dat deze het goed doet. Likes en reacties kunnen daar een indicator…