Contentmarketing: het belang van tekst én beeld

Reading Time: 2 minutes

Het belang van contentmarketing voor je bedrijf valt niet meer te ontkennen. Het heeft genoeg voordelen om een goede contentstrategie voor je bedrijf op te bouwen. Niet alleen maak je jezelf op deze manier online zichtbaar, maar je versterkt ook nog eens de band met je klanten en volgers. Daarvoor moet je natuurlijk wel eerst opvallen, en dat gaat niet lukken met alleen maar lappen tekst op social media. Contentmarketing met tekst en beeld zorgt ervoor dat jouw bedrijf boven de rest uitsteekt.

Visueel opvallen

Online wordt heel wat weg gescrold. Dat betekent dat als je wil dat mensen bij jouw post stoppen met scrollen, je visueel op moet vallen. Een goed en opvallend plaatje bij je nieuwe blogpost zorgt ervoor dat mensen stoppen met scrollen en swipen en even stil blijven staan bij datgene dat jij online hebt gezet. Op sociale media wordt dit vaak gedaan met een leuke foto of een grappig gifje. In zo’n geval wil je eigenlijk een hapklaar nieuwtje aanbieden dat in een paar zinnen met een ondersteunend beeld duidelijk maakt wat je zeggen wil. 

Een term hiervoor is ook wel de ‘short form content’. De focus ligt hierbij voornamelijk op de mobiele gebruikers die met deze ‘short form content’ als het ware opgewarmd worden voor de ‘long form content’. De post op social media die je (potentiële) klanten doet stoppen met scrollen,  is als een soort teaser voor de langere (blog)post op je website. 

Relevante informatie

Daarmee komen we bij het tweede aspect van een opvallende post: de tekst. Inmiddels is het al lang niet meer voldoende om gewoon een linkje te plaatsen met de boodschap dat je een nieuwe blog hebt geschreven. Op die post klikken waarschijnlijk alleen vrienden of familieleden in de vorm van support. Dus moet je relevante content aanbieden en jouw beoogde publiek duidelijk maken dat je meerwaarde voor ze kan bieden in de vorm van praktische informatie, een goed verhaal of een gratis (downloadbaar) weggevertje. 

Zorg dus dat je tekst hierop inspeelt. Zeg bijvoorbeeld dingen als: in mijn nieuwe blogpost leer ik je hoe je … of bijvoorbeeld: 5x mijn ervaringen met virtual assistants en wat ik ervan leerde waaronder… Wanneer je dit soort inhoud op social media plaatst, lok je mensen door middel van nieuwsgierigheid naar je long term content. 

De gouden combinatie

Dat beeld niet alleen belangrijk is om mensen te laten stoppen met scrollen, maar ook om de aandacht erbij te houden bij het lezen van een langere tekst, moet duidelijk zijn. Onze hersenen verwerken en onthouden informatie namelijk beter wanneer we deze aan een duidelijk beeld kunnen koppelen. 

Door in een tekst relevante afbeeldingen, infographics en tussenkoppen aan te brengen, breng je structuur aan in de tekst. Hiermee maak je verschillende onderdelen behapbaar en scanbaar voor je lezer. 

Niet alleen statisch

Tot nu hebben we het alleen gehad over contentmarketing met tekst en beeld in de vorm van afbeeldingen, infographics of gifjes. Maar natuurlijk hoef je het niet bij (semi)statisch beeld te houden om op te vallen. Juist video’s kunnen in sommige gevallen meer bereiken dan een stuk tekst. Het loont dan ook om te investeren in de voordelen van videomarketing en deze te combineren met je tekstuele contentstrategie. 

Work Ninjas helpt jou werk uit handen te nemen, niet alleen zakelijk maar ook privé. Wij helpen ondernemers en ZZP’ers die meer werk hebben dan tijd. Ben je iets nieuws gestart en heb je geen idee waar je meer tijd vandaan haalt of waar je een sterk team vandaan haalt? Heb je al een langer lopende business en wil je je bedrijfsprocessen verbeteren of outsourcen, zodat jij meer tijd krijgt om te doen waar jij goed in bent? Kijk dan eens op https://workninjas.nl en laat ons team jouw team worden.

Tags:

Fix This Next: voor elk probleem in jouw onderneming een stappenplan

Reading Time: 3 minutes Mike Michalowicz publiceerde eerder de boeken Clockwork en Profit First. Met Fix This Next heeft Mike Michalowicz ook dit keer weer een echte must read geschreven voor de ondernemer die…

De (afnemende) verschillen tussen marketing en sales

Reading Time: 3 minutes Marketing en sales zijn termen die vaak verward worden en ook veel door elkaar worden gebruikt. Dit is niet heel gek. Het één kan namelijk niet zonder het ander. Er…

Een chatbot op jouw website: 5 goede redenen waarom

Reading Time: 3 minutes “Hallo! Waar kan ik je mee helpen?” Ik zit zo’n halve minuut op deze website en het chatvenster popt ineens op aan de rechterkant van mijn scherm. Als klant voel…

De balans tussen copywriting en SEO

Reading Time: 3 minutes Copywriting en SEO-teksten schrijven zijn eigenlijk twee vakken apart. Dit kan een aardig dilemma veroorzaken voor online tekstschrijvers wanneer zij aan de slag gaan met de tekst voor een webpagina.…

4 tips voor het engagement meten op jouw (social) posts

Reading Time: 2 minutes Als je veel tijd en aandacht hebt gestoken in je social media campagne, wil je natuurlijk zeker weten dat deze het goed doet. Likes en reacties kunnen daar een indicator…

Wat is content marketing en wat kun je ermee? 

Reading Time: 2 minutes Content, content marketing, content specialist: het zijn termen die je ongetwijfeld al vaak voorbij ziet komen als je een eigen bedrijf hebt. De slogan ‘content is key’ wordt overal genoemd…