4 tips voor het engagement meten op jouw (social) posts

Reading Time: 2 minutes

Als je veel tijd en aandacht hebt gestoken in je social media campagne, wil je natuurlijk zeker weten dat deze het goed doet. Likes en reacties kunnen daar een indicator voor zijn. Vaak zijn deze cijfers echter misleidend voor de daadwerkelijke acties die worden uitgevoerd naar aanleiding van jouw bericht. Daarom geven wij 4 tips waarmee je de daadwerkelijke engagement op jouw (social) posts kunt meten.

Bepaal eerst het doel van je content

Als eerste moet je natuurlijk bepalen welke rol jouw content gaat invullen. Wil je simpelweg informatie delen en zo de betrokkenheid met je publiek/klanten vergroten? Of wil je je product en/of dienst aan de man brengen? Beide doelen zijn goed, maar vragen een hele andere aanpak in de strategie. Daarnaast verschilt natuurlijk wanneer je post succesvol is. Bij de een is zijn dat likes en comments, bij de andere zijn dat clicks op de link in je bio.

Bepaal daarom voor elke post afzonderlijk wat je ermee bereiken wil: wil je meer downloads van bijvoorbeeld een whitepaper genereren? Of clicks naar een landingspagina? Bepaal daarnaast hoeveel dat er moeten zijn wil de post succesvol zijn. In Google Analytics kun je je doelen instellen zodat je alle cijfers nauwkeurig kunt monitoren. De doelen kun je aanmaken onder ‘beheer’ en vervolgens onder ‘doelen’. Heb je ook een Google Ads campagne lopen? Dan kun je de resultaten hiervan ook terugzien in Google Analytics. Maak hiervoor een koppeling aan tussen de twee systemen.

Maak een bedrijfsprofiel aan

Dit is waarschijnlijk een open deur als je het hebt over het engagement meten op je social posts, maar het is belangrijk dat je een bedrijfsprofiel aanmaakt op je social media kanalen. Facebook en Instagram bieden met dit soort profielen de mogelijkheid om het bereik en het engagement van je posts te meten. Daarnaast zie je ook waar de meeste bezoekers vandaan komen (volgers of via hashtags) en zie je ook hoeveel mensen daadwerkelijk naar je profiel hebben doorgeklikt. Daarnaast kun je op Instagram via je profiel ook bekijken hoe sterk jouw account groeit, waar de meeste bezoekers in Nederland of het buitenland vandaan komen en hoe deze cijfers in verhouding staan met eerdere posts. Daarin zie je onder ‘doelgroep’ ook meteen welke dagen én uren het beste werken voor je posts.

Engagement is delen en reageren

Ook al is het een goed teken als jouw social post veel gedeeld wordt: dit vraagt weinig betrokkenheid van de lezer. Vaak wordt een artikel of post zelfs gedeeld zonder dat diegene het ook daadwerkelijk gelezen heeft. De hoeveelheid shares is dus geen waterdichte graadmeter voor het succes van je post. Let in plaats daarvan ook op het aantal reacties. Deze vragen een intensievere betrokkenheid van de lezer. Een andere waardevolle manier van delen is het backlinken naar jouw artikel of post. Wanneer mensen dit doen omdat er waardevolle informatie in jouw artikel staat, zorgt dit voor een groter bereik van jouw post.

Controleer het bouncepercentage

Is het doel van jouw socials om mensen naar een landingspagina te sturen en zie je dat er mensen op jouw link geklikt hebben? Spring dan niet meteen een gat in de lucht wanneer dit een hoog aantal is. De mensen die namelijk op jouw link klikken en meteen weer de site verlaten zonder een actie uit te voeren, kan namelijk groot zijn. Bekijk daarom ook de cijfers van de acties die worden uitgevoerd op jouw pagina. Als dit aantal laag ligt, is je landingspagina waarschijnlijk niet goed ingericht en vindt je bezoeker niet wat hij zoekt.

Work Ninjas helpt jou werk uit handen te nemen, niet alleen zakelijk maar ook privé. Wij helpen ondernemers en ZZP’ers die meer werk hebben dan tijd. Ben je iets nieuws gestart en heb je geen idee waar je meer tijd vandaan haalt of waar je een sterk team vandaan haalt? Heb je al een langer lopende business en wil je je bedrijfsprocessen verbeteren of outsourcen, zodat jij meer tijd krijgt om te doen waar jij goed in bent? Kijk dan eens op https://workninjas.nl en laat ons team jouw team worden.

 

Tags:

Een chatbot op jouw website: 5 goede redenen waarom

Reading Time: 3 minutes “Hallo! Waar kan ik je mee helpen?” Ik zit zo’n halve minuut op deze website en het chatvenster popt ineens op aan de rechterkant van mijn scherm. Als klant voel…

De balans tussen copywriting en SEO

Reading Time: 3 minutes Copywriting en SEO-teksten schrijven zijn eigenlijk twee vakken apart. Dit kan een aardig dilemma veroorzaken voor online tekstschrijvers wanneer zij aan de slag gaan met de tekst voor een webpagina.…

Contentmarketing: het belang van tekst én beeld

Reading Time: 2 minutes Het belang van contentmarketing voor je bedrijf valt niet meer te ontkennen. Het heeft genoeg voordelen om een goede contentstrategie voor je bedrijf op te bouwen. Niet alleen maak je…

Wat is content marketing en wat kun je ermee? 

Reading Time: 2 minutes Content, content marketing, content specialist: het zijn termen die je ongetwijfeld al vaak voorbij ziet komen als je een eigen bedrijf hebt. De slogan ‘content is key’ wordt overal genoemd…

Content marketing automation

Reading Time: 4 minutes Als jij je bezighoudt met content marketing voor je bedrijf, weet je hoe belangrijk het is om hiermee gestructureerd en georganiseerd aan de slag te gaan. Daarom bieden freelance marketeers,…

5 werkzaamheden die een (business) coach kan uitbesteden aan een VA

Reading Time: 3 minutes Het werk van een (business) coach is op zichzelf al een fulltime baan. Neem daar de verantwoordelijkheden bij zoals het plannen van gesprekken, de klantenservice, het organiseren van webinars en…