Wat is content marketing en wat kun je ermee? 

Reading Time: 2 minutes

Content, content marketing, content specialist: het zijn termen die je ongetwijfeld al vaak voorbij ziet komen als je een eigen bedrijf hebt. De slogan ‘content is key’ wordt overal genoemd alsof het een mantra is. Maar wat is content marketing nu eigenlijk? En wat kun je ermee?

‘Content’ betekent letterlijk ‘inhoud’. In dit geval hebben we het over de inhoud die online wordt aangeboden en die gerelateerd is aan datgene waar jij je met jouw business zich mee bezighoudt. Content marketing is dus het aanbieden van waardevolle en relevante informatie die afgestemd is op jouw specifieke doelgroep. Belangrijk is dat je deze informatie niet alleen via het juiste kanaal deelt, maar ook op het juiste moment en in de juiste context. Daarnaast moet je ervoor zorgen dat jouw content ook daadwerkelijk gelezen wordt. Dat betekent dat je je teksten ook nog eens moet afstemmen op zoekmachines dus SEO-proof moet maken. Dat zijn allemaal dingen waarover je vooraf moet nadenken. Er kan dus behoorlijk wat tijd gaan zitten in een goede content marketing strategie. 

Waarom een content marketing strategie?

Het internet heeft ervoor gezorgd dat er meer informatie dan ooit beschikbaar is. Consumenten informeren zich dan ook uitgebreid voordat ze overgaan tot een aankoop van een product of dienst. Het delen van tips, oplossingen of informatie in een blogpost over een dienst en/of product, kan dus niet alleen helpen nieuwe klanten te werven, maar ook de relatie met klanten te verbeteren en behouden. Er valt dus enorm veel te winnen, als de tips en informatie waar (potentiële) klanten op vertrouwen, van jou of je bedrijf afkomstig is. Een andere belangrijke factor hierin is dat mensen sterk vertrouwen op de mening van andere klanten. Interactie tussen jou als bedrijf, de (potentiële) klant en andere klanten, is hierin van groot belang. Op deze manier ga je het gesprek aan en word je niet langer gezien als een onpersoonlijk, statig bedrijf maar als een mens van vlees en bloed. Dat helpt vervolgens weer om jouw eigen merk (brand) sterker en duidelijker te maken voor de klant. 

Hoe kies je je platform?

Maar hoe kies je nou het platform waarop je jouw content gaat plaatsen? Multimediaal is hierin de beste aanpak. Elk platform leent zich namelijk voor een ander doel. Sociale media zijn een ideaal platform voor het uitwisselen van gedachten en meningen. Deze kanalen kun je ook gebruiken om de blogposts met meer uitgebreide informatie en tips op te delen. Maar natuurlijk is niet iedereen even actief op sociale media. Zorg daarvoor ook voor een nieuwsbrief waarop klanten zich kunnen abonneren, zodat je zeker weet dat de waardevolle informatie die je aanbiedt, ook daadwerkelijk gelezen wordt. Content marketing kan natuurlijk op verschillende manieren, platformen en vormen uitgevoerd worden. Denk bijvoorbeeld aan podcasts, e-books, webinars, video’s en ga zo maar door. Als jij het bedenken kunt, is er een manier voor. Creativiteit en innovatie worden daarnaast door zowel jouw klanten als door de zoekmachines gewaardeerd.

Kort samengevat

  • Content marketing is het aanbieden van waardevolle en relevante informatie voor een duidelijk gedefinieerde doelgroep
  • De aangeboden content moet informatief, relevant en SEO-proof (vindbaar in zoekmachines) zijn
  • De content moet consistent aangeboden worden
  • Interactie tussen jou, de klant en andere klanten is essentieel, met de interactie ga je zelf het gesprek aan
  • Zet multimediaal in om zeker te zijn dat jouw content gezien wordt
  • Het doel van content marketing is om je klant te informeren en daarmee de relatie met een klant op te bouwen, te versterken en te behouden

Work Ninjas helpt jou werk uit handen te nemen, niet alleen zakelijk maar ook privé. Wij helpen ondernemers en ZZP’ers die meer werk hebben dan tijd. Ben je iets nieuws gestart en heb je geen idee waar je meer tijd vandaan haalt of waar je een sterk team vandaan haalt? Heb je al een langer lopende business en wil je je bedrijfsprocessen verbeteren of outsourcen, zodat jij meer tijd krijgt om te doen waar jij goed in bent? Kijk dan eens op https://workninjas.nl en laat ons team jouw team worden.

Tags:

Fix This Next: voor elk probleem in jouw onderneming een stappenplan

Reading Time: 3 minutes Mike Michalowicz publiceerde eerder de boeken Clockwork en Profit First. Met Fix This Next heeft Mike Michalowicz ook dit keer weer een echte must read geschreven voor de ondernemer die…

De (afnemende) verschillen tussen marketing en sales

Reading Time: 3 minutes Marketing en sales zijn termen die vaak verward worden en ook veel door elkaar worden gebruikt. Dit is niet heel gek. Het één kan namelijk niet zonder het ander. Er…

Een chatbot op jouw website: 5 goede redenen waarom

Reading Time: 3 minutes “Hallo! Waar kan ik je mee helpen?” Ik zit zo’n halve minuut op deze website en het chatvenster popt ineens op aan de rechterkant van mijn scherm. Als klant voel…

De balans tussen copywriting en SEO

Reading Time: 3 minutes Copywriting en SEO-teksten schrijven zijn eigenlijk twee vakken apart. Dit kan een aardig dilemma veroorzaken voor online tekstschrijvers wanneer zij aan de slag gaan met de tekst voor een webpagina.…

Contentmarketing: het belang van tekst én beeld

Reading Time: 2 minutes Het belang van contentmarketing voor je bedrijf valt niet meer te ontkennen. Het heeft genoeg voordelen om een goede contentstrategie voor je bedrijf op te bouwen. Niet alleen maak je…

4 tips voor het engagement meten op jouw (social) posts

Reading Time: 2 minutes Als je veel tijd en aandacht hebt gestoken in je social media campagne, wil je natuurlijk zeker weten dat deze het goed doet. Likes en reacties kunnen daar een indicator…