Content marketing automation

Reading Time: 4 minutes

Als jij je bezighoudt met content marketing voor je bedrijf, weet je hoe belangrijk het is om hiermee gestructureerd en georganiseerd aan de slag te gaan. Daarom bieden freelance marketeers, grote marketingbureau’s en zelfs business coaches allemaal wel een training- of startpakket aan om jouw content marketingcampagne zo georganiseerd mogelijk van start te laten gaan. Hierin krijg je vaak tips voor het schrijven van teksten en een contentkalender ontbreekt ook bijna nooit. Nu moet je alleen nog aan de slag gaan. Maar de vraag die wij vaak van onze klanten horen is: ‘waar haal ik de tijd vandaan?’

Het antwoord op die vraag is simpel: alles wat gedaan moet worden voor jouw content marketing hoeft geen handmatig proces te zijn of door jou zelf gedaan te worden.

Voor de lange termijn is het daarom verstandig om je te verdiepen in het gehele proces van content creatie van idee tot publicatie, promotie, analyse en verder. Het proces stopt namelijk niet na het schrijven en plannen van je content. In deze blog geven we een aantal tips voor het optimaliseren van je content creatie proces en hoe je daarna verder kan met automatiseren.

Eerst optimaliseren, dan pas automatiseren

Content marketing proces

Iedereen weet inmiddels dat wij gek zijn op automatiseren en nieuwe tools. Maar voordat je aan de slag kan met de tips die we hebben voor het automatiseren, moet je eerst aan de slag met het vastleggen en optimaliseren van je proces. Automatisering met behulp van verschillende tools is een krachtig middel om niet alleen je content marketing proces makkelijker en overzichtelijker te maken, maar ook om gestructureerd te blijven posten. Hierbij ligt wel het gevaar op de loer dat het een slecht proces ook versterkt. Vandaar dat het zo belangrijk is om eerst ervoor te zorgen dat alle afzonderlijke stappen kloppen en naadloos op elkaar aansluiten.

Werk je content marketing proces uit met de content lifecylces die we hieronder laten zien in je achterhoofd. Je ziet dat we verder gaan dan alleen het bedenken, produceren en publiceren. Ga voor elk stadium na wat er in jouw content marketing fabriek moet gaan gebeuren.

Kies een workflow applicatie

Wij gebruiken een mix van Airtable en Process.st om onze content creato do lijst gestructureerd af te werken. Maar je kan ook kiezen voor Trello om het simpel te houden of, als je het gelijk goed aan wil pakken, voor DivvyHQ of CoSchedule. Deze workflow applicaties helpen je in het proces van het ontwikkelen van je content tot het updaten en plannen. Zo heb je meteen een solide basis om ook je social media kanalen en je blog aan te vullen.

Zorg er voor dat je een tool kiest die goed past bij jouw content creatie proces. Gedurende het proces zijn er meerdere expertises die input moeten leveren. Van copywriters, marketeers, designers en meer. Stem daarom de tool ook af met de voorkeuren van je teamleden.

Plannen en promoten

Je kunt natuurlijk elke week netjes zelf je content verspreiden via social media en andere kanalen. Maar je kunt hiervoor ook planning tools gebruiken als Later, Buffer, of onze favoriet Socialbee.io. De meeste van deze social media management tools zijn via Zapier te koppelen aan bovenstaande workflow applicaties, waardoor het voorbereiden van je content een fluitje van een cent wordt. Elke tool heeft zo zijn eigen features. Kijk dus goed naar wat aansluit op jouw visie en de social media kanalen waar je op wil promoten.

Connect je verschillende platformen

Een manier om publiek naar je blog te leiden is door het automatisch versturen van een email aan je mailinglist bij het publiceren van een nieuwe blog. Mailchimp of Convertkit kunnen eenvoudig door middel van een RSS feed gekoppeld worden aan je WordPress blog. Diezelfde RSS feed kun je gebruiken om nieuwe content te publiceren op LinkedIN, Facebook en Twitter. Je kan dit eenvoudig doen met Zapier of IFTTT.

Analyseer de performance

Afhankelijk van het platform dat je gekozen hebt, heb je misschien al de nodige statistieken van je posts tot je beschikking. Maar er zijn uiteraard ook nog andere tools die je daarbij kunnen helpen zoals DivvyHQ, Hubspot of Google Analytics. Deze gegevens laten je precies zien welke content de meeste conversies levert en welke content het ‘t beste doet. Deze info kun je vervolgens weer gebruiken om je strategie aan te passen en aan te scherpen.

Waarom automatiseren?

Content zoals we dat nu kennen is cruciaal in het bouwen van je bedrijf en je brand. Hiermee onderhoud je waardevolle relaties met je leads en klanten. Het is een belangrijk deel, zo niet het belangrijkste deel van je marketing strategie. Volgens Jeff Bullas is het niet automatiseren en effectief gebruiken van de content marketing tools die nu op de markt zijn is een fout die alleen amateurs maken. En los van het feit dat een autoriteit als Jeff Bullas dit zegt zijn er ook diverse studies en statistieken die laten zien dat content marketing automation the way to go is.

  • Bedrijven die lead management automatiseren zien een groei van 10% in 6 tot 9 maanden. (Strategic IC, 2017)
  • Bedrijven die actief aan lead nurturing doen, zien 50% meer sales tegen 33% minder kosten dan non-nurtured prospects. (Strategic IC, 2017)
  • 79% van de top-performers gebruiken marketing automation voor minimaal drie jaar. (Venture Harbour, 2017)
  • Gartner zag in 2016 al dat er door bedrijven meer geld uitgegeven werd aan marketing technologie dan aan advertenties.
  • Marketeers zeggen dat tijdswinst het grootste voordeel is van marketing automation. (Venture Harbour, 2017)

Work Ninjas helpt jou werk uit handen te nemen, niet alleen zakelijk maar ook privé. Wij helpen ondernemers en ZZP’ers die meer werk hebben dan tijd. Ben je iets nieuws gestart en heb je geen idee waar je meer tijd vandaan haalt of waar je een sterk team vandaan haalt? Heb je al een langer lopende business en wil je je bedrijfsprocessen verbeteren of outsourcen, zodat jij meer tijd krijgt om te doen waar jij goed in bent? Kijk dan eens op https://workninjas.nl en laat ons team jouw team worden.

Tags:

Fix This Next: voor elk probleem in jouw onderneming een stappenplan

Reading Time: 3 minutes Mike Michalowicz publiceerde eerder de boeken Clockwork en Profit First. Met Fix This Next heeft Mike Michalowicz ook dit keer weer een echte must read geschreven voor de ondernemer die…

De (afnemende) verschillen tussen marketing en sales

Reading Time: 3 minutes Marketing en sales zijn termen die vaak verward worden en ook veel door elkaar worden gebruikt. Dit is niet heel gek. Het één kan namelijk niet zonder het ander. Er…

Een chatbot op jouw website: 5 goede redenen waarom

Reading Time: 3 minutes “Hallo! Waar kan ik je mee helpen?” Ik zit zo’n halve minuut op deze website en het chatvenster popt ineens op aan de rechterkant van mijn scherm. Als klant voel…

De balans tussen copywriting en SEO

Reading Time: 3 minutes Copywriting en SEO-teksten schrijven zijn eigenlijk twee vakken apart. Dit kan een aardig dilemma veroorzaken voor online tekstschrijvers wanneer zij aan de slag gaan met de tekst voor een webpagina.…

Contentmarketing: het belang van tekst én beeld

Reading Time: 2 minutes Het belang van contentmarketing voor je bedrijf valt niet meer te ontkennen. Het heeft genoeg voordelen om een goede contentstrategie voor je bedrijf op te bouwen. Niet alleen maak je…

4 tips voor het engagement meten op jouw (social) posts

Reading Time: 2 minutes Als je veel tijd en aandacht hebt gestoken in je social media campagne, wil je natuurlijk zeker weten dat deze het goed doet. Likes en reacties kunnen daar een indicator…