12 tips voor het hosten van een succesvol webinar

Reading Time: 6 minutes

Stel je eens voor… Je hebt uren besteed aan het maken van je masterpiece. Een super goed verhaal staat klaar met een kick-ass Powerpoint presentatie. Je kunt je hart en ziel zien in elke voorbijgaande sheet. En nu? Even snel wat posts op Facebook of LinkedIN plaatsen met een Zoom linkje er bij? … Als jij niet de moeite neemt om je goed voor te bereiden, neemt niemand de moeite om zich in te schrijven. Laat staan de portemonnaie te pakken voor jouw product of dienst.

Het hosten van een webinar is niet een klus die je moet onderschatten als je er ook waardevolle conversies uit wil halen. Er zijn influencers die keer op keer een succesvol webinar hosten en het lijkt een fluitje van een cent. Maar let op, zelfs de beste online marketeers hebben jarenlang hun webinar-strategie verfijnd. Ze hebben op hetzelfde punt gestaan als jij!

Wij hebben 12 tips voor je op een rijtje gezet om een kick-ass webinar op te zetten. 

1. Zorg voor goede software

Een webinar kan veel van je techniek vragen. Denk eraan dat niet iedere deelnemer een stabiele internetverbinding en de nieuwste hardware heeft. Als de software die je gebruikt niet geoptimaliseerd is voor jouw webinar, kunnen zowel jij als jouw deelnemers problemen ervaren. De juiste software is dus essentieel om technische problemen te voorkomen. 

Een goed webinar platform zoals Crowdcast biedt jou de mogelijkheid om je webinar interactiever en daarmee interessanter en effectiever te maken. Denk bijvoorbeeld aan het delen van je scherm, het organiseren van een poll en de mogelijkheid om deelnemers vragen te laten stellen. Een alternatief is Zoom of GoToWebinar

2. Bedenk wat je wilt bereiken

Wat is jouw ultieme doel? Wil je een product of dienst verkopen? Wie wil je bereiken? Hoe specifieker jouw doelgroep is, des te beter je jouw webinar kunt afstemmen op hun specifieke behoefte en je jouw doelen behaalt. Stel je doelen SMART op. Zo weet je naderhand of je jouw doelen voor de webinar ook daadwerkelijk behaald hebt. Denk dus goed na wat je gaat pitchen. Pitch je een product of dienst wat direct een betaling nodig heeft? Of pitch je bijvoorbeeld het maken van een afspraak.

3. Kies de juiste dag en tijdstip

Een webinar voor consumenten houdt je niet op dezelfde dag en tijdstip als een webinar voor bedrijven. Kijk dus goed naar jouw doelgroep en wat voor hen de beste dag en tijdstip is. Onze ervaring is dat ’s morgens rond een uur of tien echt super werkt. Een ander tijdstip is net na de lunch rond één tot twee uur. Maar het kan ook zijn dat jouw doelgroep het goed doet op een uur of acht ‘s avonds of in het weekend. Probeer het uit en zoek wat bij jouw doelgroep past.

4. Bouw een killer registratiepagina

Het is belangrijk dat je de tijd neemt om vooraf een registratiepagina voor jouw webinar te maken en een paar e-mails te schrijven om naar je registranten te sturen. Zij moeten van je horen. Maak jouw publiek klaar voor de informatie die je ze op het webinar gaat meegeven. Wanneer ze waarde zien voorafgaand aan jouw webinar, zullen ze vertrouwen op wat je op het webinar te zeggen hebt en zullen ze eerder in jouw aanbod investeren. Let er dus op dat je boodschap een duidelijk “what’s in it for me” bevat. Wat gaat je publiek leren of te weten komen als ze aan jouw webinar deelnemen.

5. Promoot jouw webinar

Als niemand op jouw webinar afkomt, heb je al jouw harde werk voor niets gedaan. Marketing is dus zeker een cruciaal onderwerp. Begin daarom op tijd met het promoten van jouw webinar. Doe dit vooral via de kanalen waar jouw doelgroep te vinden is en zorg voor een pakkende boodschap. Promote vooral ook in de laatste week voor de webinar. 

6. Pas je presentatie aan 

Een effectieve webinarpresentatie is echt anders dan een presentatie die je geeft aan mensen die jij ook kunt zien, horen en voelen. Bij een webinar kijken mensen alleen naar een beeldscherm terwijl ze naar je luisteren. Let daar op bij het maken van jouw presentatie en pas jouw presentatie daarop aan. 

Niets is vervelender voor een deelnemer dan minutenlang naar dezelfde slide of hetzelfde gezicht te staren op het beeldscherm. Voor je het weet, klikken deelnemers weg naar hun e-mail of social media. De presentatie moet het verhaal dus niet alleen visueel ondersteunen, maar de deelnemer ook echt betrekken, stimuleren en als het ware dat scherm in trekken. Houd daar als spreker rekening mee en zorg voor voldoende slides en voldoende visuals. Het bekende “Death by Powerpoint” is echt niet van toepassing. Wees niet bang om een presentatie te maken met meer dan honderd slides. Gebruik veel plaatjes en gebruik maximaal 1 tot 2 zinnen per slide. 

7. Zorg voor interactie

Een ander succespunt is zorgen voor interactie met je publiek. Doe bijvoorbeeld een poll of stel vragen aan de deelnemers. Je kan dit tijdens je presentatie doen maar ook aan het einde nadat je je sales pitch gedaan hebt.

Je kan ook oproepen tot interactie via social media. Als je dit op een nette manier in je webinar verwerkt heb je echt een krachtige combinatie. Op deze manier krijg je meer connectie met je publiek en heb je ook na je webinar meer kans op interactie.

Zorg er wel voor dat je de op de goede momenten de juiste interactie hebt. Als je net aan het einde van je webinar bent zit hopelijk iedereen in de buying mood en ben je druk om je deal te presenteren. Vragen beantwoorden over je aanbieding is uiteraard prima, maar trap er niet in om op dat moment inhoudelijke vragen van een enkeling te beantwoorden die je terug brengen naar halverwege je presentatie. Je trekt hiermee je hele publiek uit hun buying mood. Kies er dan voor om dit na je webinar op te volgen.

8. Oefening baart kunst

Als je ergens goed in wilt zijn, oefen het! Het gezegde luidt niet niet voor niets ‘Oefening baart kunst’. Doe dus een oefenrun van je webinar. Je zult niet de eerste zijn die tijdens het webinar tot de ontdekking komt dat het niet lukt om jouw scherm te delen of dat de microfoon opeens niet blijkt te werken. 

Je zult je niet alleen beter voorbereid voelen op jouw live webinar, maar je spreekt ook met meer vertrouwen wat je helpt om ook over te komen als een autoriteit op jouw vakgebied. Dat is ons doel, toch? Dat je op zo’n manier kunt spreken, dat we ons onderscheiden van de rest.

En als je nog niet eerder webinars of presentaties geven hebt… wees gerust, naar mate je vaker spreekt gaat het echt makkelijker. Voor alles is een eerste keer.

9. Zorg voor ondersteuning tijdens je webinar

Heb je al eens een webinar gegeven waarbij een deelnemer moeite heeft om in te loggen en je tijdens het vertellen van jouw verhaal probeert dat probleem op te lossen? Onmogelijk om dan een lekker vlot verhaal te vertellen. Op het moment dat het webinar start, moet jij maar met één ding bezig zijn, een kick-ass webinar geven. 

Door voor goede ondersteuning zoals een moderator te zorgen kun jij je op jouw verhaal concentreren. Jouw ondersteuning doet de rest. De moderator vangt de vragen op en beantwoordt deze waar gewenst. Belangrijke vragen worden doorgespeeld aan jou zodat jij ze tijdens jouw webinar kunt bespreken. Technische problemen lost de moderator op. 

10. Deel je beeldscherm

Afhankelijk van wat je tijdens je webinar vertelt kan het heel waardevol zijn om je beeldscherm te delen met je publiek. Zo kun je gemakkelijk laten zien wat je doet, bijvoorbeeld het gebruik van jouw product of website. 

Nog een tip als je je beeldscherm gaat delen. Controleer van tevoren of je geen gekke dingen open hebt staan voor je je beeldscherm deelt. Het klinkt misschien heel simpel, maar je zult niet de eerste zijn die het vergeet. En dat geldt natuurlijk ook voor alles wat in beeld is van je camera als je van plan bent zelf in beeld te komen.

11. Neem je webinar op

Er zitten meerdere voordelen aan het opnemen van je webinar. Als eerste kunnen mensen die je webinar gemist hebben, de opname terugkijken. Daarnaast kun je het webinar gebruiken als op zichzelf staande content (content repurposing). Voor mensen die het webinar wel hebben gevolgd, is het een perfecte manier om nog eens terug te kijken naar jouw werkwijze of welke instellingen je bijvoorbeelde gebruikte. 

12. Zorg voor opvolging

Als je webinar is afgelopen ben je er nog niet. De kans dat je alle gasten geclosed hebt tot een aankoop is best klein. Opvolgen is dus cruciaal. Bedankt je gasten achteraf voor het volgen van je webinar en geef je aanbieding nog eens mee. 

Dit is ook het moment om nog eens door de chat history te gaan en inhoudelijke vragen persoonlijk te beantwoorden via e-mail als je denkt dat je hiermee alsnog iemand kan closen.

Je ziet het, het maken van een killer webinar is pas de eerste stap. Het opzetten en hosten er van maakt of kraakt de uitkomst en moet je niet onderschatten. Bij Work Ninjas hebben we alle disciplines beschikbaar om je te helpen jouw webinar tot een succes te brengen. Neem vrijblijvend contact op om te zien hoe wij jou kunnen helpen met alles rondom je webinar.

Work Ninjas helpt jou werk uit handen te nemen, niet alleen zakelijk maar ook privé. Wij helpen ondernemers en ZZP’ers die meer werk hebben dan tijd. Ben je iets nieuws gestart en heb je geen idee waar je meer tijd vandaan haalt of waar je een sterk team vandaan haalt? Heb je al een langer lopende business en wil je je bedrijfsprocessen verbeteren of outsourcen, zodat jij meer tijd krijgt om te doen waar jij goed in bent? Kijk dan eens op https://workninjas.nl en laat ons team jouw team worden.

Tags:

Fix This Next: voor elk probleem in jouw onderneming een stappenplan

Reading Time: 3 minutes Mike Michalowicz publiceerde eerder de boeken Clockwork en Profit First. Met Fix This Next heeft Mike Michalowicz ook dit keer weer een echte must read geschreven voor de ondernemer die…

De (afnemende) verschillen tussen marketing en sales

Reading Time: 3 minutes Marketing en sales zijn termen die vaak verward worden en ook veel door elkaar worden gebruikt. Dit is niet heel gek. Het één kan namelijk niet zonder het ander. Er…

Contentmarketing: het belang van tekst én beeld

Reading Time: 2 minutes Het belang van contentmarketing voor je bedrijf valt niet meer te ontkennen. Het heeft genoeg voordelen om een goede contentstrategie voor je bedrijf op te bouwen. Niet alleen maak je…

4 tips voor het engagement meten op jouw (social) posts

Reading Time: 2 minutes Als je veel tijd en aandacht hebt gestoken in je social media campagne, wil je natuurlijk zeker weten dat deze het goed doet. Likes en reacties kunnen daar een indicator…

Wat is content marketing en wat kun je ermee? 

Reading Time: 2 minutes Content, content marketing, content specialist: het zijn termen die je ongetwijfeld al vaak voorbij ziet komen als je een eigen bedrijf hebt. De slogan ‘content is key’ wordt overal genoemd…

Content marketing automation

Reading Time: 4 minutes Als jij je bezighoudt met content marketing voor je bedrijf, weet je hoe belangrijk het is om hiermee gestructureerd en georganiseerd aan de slag te gaan. Daarom bieden freelance marketeers,…