10 SEA tips voor optimaal gebruik van Google Ads

Reading Time: 6 minutes

Het onder de knie krijgen van Google Ads is niet makkelijk, dat weten wij als de beste. Of je nu een beginner bent of een vaste kracht van het management, sommige beginnersfoutjes sluipen er gewoon in wanneer je voor de eerste keer aan de slag gaat met adverteren, ook wel Search Engine Advertising genoemd (SEA). Gelukkig zijn deze dingen simpel op te lossen of zelfs te voorkomen en kunnen ze de basis vormen voor succesvolle campagnes. In dit artikel delen we tien SEA tips zodat jij optimaal gebruik maakt van Google Ads.

1. Let op je broad match keywords

Een situatieschets: je voert een diepgaand zoekwoordonderzoek uit en hebt het gevoel dat je de perfecte serie relevante zoekwoorden hebt die niet alleen clicks genereren, maar uiteindelijk ook conversies zullen opleveren. De campagne loopt ongeveer een week en je ziet het verwachte hoge aantal vertoningen. Maar je ziet ook de inconsistentie tussen de Cost Per Click (CPC) en Click Through Rate (CTR). Ook zijn er weinig conversies. Wat is er in vredesnaam aan de hand? In het zoektermenrapport zie je dat jouw advertenties getoond worden wanneer er wordt gezocht op alles dat maar enigszins gerelateerd is aan jouw getargete zoekwoorden. 

De eerste van de SEA tips spreekt redelijk voor zich. Zoektypen voor keywords zijn essentieel voor een efficiënte campagne. De zoektypen worden namelijk automatisch op broad match ingesteld. Jouw advertenties worden daarmee getoond aan een breed scala en variaties van jouw keywords. Denk hierbij aan synoniemen, mogelijke spelfouten, meervouds- en enkelvoudsvormen, gerelateerde zoekopdrachten en alle variaties die je maar bedenken kunt. Hoewel dit het standaard zoektype is, kan jouw advertentie worden weergegeven in zeer breed gerelateerde zoekopdrachten. Dit resulteert inderdaad in veel verkeer, maar het overgrote deel zal overbodig zijn. Deze vorm van adverteren kan rendabel zijn, mits je tot in den treure uitsluitingszoekwoorden toevoegt.

Hoe specifieker je kunt zijn met jouw gerichte zoekwoorden, des te goedkoper jouw CPC zal zijn (vanwege de toegenomen relevantie voor advertenties en zoekwoorden). Hiermee wordt je Click Throug Rate ook weer hoger en daarmee ook de conversieratio.

2. Gebruik uitsluitingszoekwoorden

Uitsluitingszoekwoorden zijn gemakkelijk te vergeten. Maar stiekem kunnen ze je geld kosten doordat jouw advertentie verschijnt in irrelevante zoekopdrachten. Uitsluitingszoekwoorden zijn bepaalde zoekwoorden en woordgroepen waarop jouw advertenties niet getoond worden. Wanneer je bijvoorbeeld als broad match keyword “marketing” hebt, zal jouw advertentie ook getoond worden wanneer gezocht wordt op “marketing vacatures”. Door “vacatures” als uitsluitingszoekwoord (negative keyword) toe te voegen, zeg je tegen Google dat jouw advertentie niet getoond moet worden in het geval dat gezocht wordt op het woord “vacatures”. Als je helemaal geen marketing vacatures hebt, kan dit jou onnodige clicks en geld besparen. 

3. Groepeer je zoekwoorden

Een van de meest gemaakte fouten is het niet groeperen van je zoekwoorden. In plaats van het opdelen van de campagnes in meerdere advertentiegroepen, gebaseerd op vergelijkbare zoekwoorden, worden alle zoekwoorden in één advertentiegroep geplaatst.

Het probleem is dat advertenties relevant moeten zijn aan het zoekwoord dat eraan gekoppeld is. Dat gebeurt natuurlijk niet wanneer je alle zoekwoorden in één advertentiegroep plaatst. Dit zorgt voor een lage kwaliteitsscore, slechte CTR en weinig tot geen conversies. Hoe relevanter de advertentietekst is voor het zoekwoord, des te groter de kans dat mensen op je advertentie klikken.

Denk bijvoorbeeld aan een Ikea. Als zij alle zoekwoorden in één advertentiegroep zouden gooien, zou het niet uitmaken of je zoekt op bureaustoel, bed of afwasborstel. Ikea zou nooit specifieke advertenties kunnen tonen op basis van de verschillende producten. Ikea gebruikt daarom diverse advertentiegroepen. Hierdoor kunnen zij specifieke advertenties gebruiken die gerelateerd zijn aan de producten die zij verkopen.

Het plaatsen van alle zoekwoorden in één advertentiegroep maakt het dus onmogelijk om gerichte advertenties te schrijven. De advertenties sluiten niet aan bij het zoekwoord en presteren dus slechter. Hoe meer advertentiegroepen je aanmaakt, des te beter je campagne te beheren en te optimaliseren is.

4. Test meerdere opties

Denk niet meteen dat je de perfecte advertentietekst hebt geschreven. Maak liever twee advertenties per advertentiegroep die veel op elkaar lijken. Gebruik bijvoorbeeld twee advertenties met een verschillende koptekst, maar eenzelfde beschrijving. Na een week kijk je welke advertentie het beste presteert en pauzeer of verwijder je de advertentie die slechter presteert.

A/B testen kun je onder meer gebruiken voor de:

  • Kopteksten
  • Beschrijvingsregels
  • CTA
  • Afbeeldingen
  • Landingspagina’s
  • Zichtbare URL’s

5. Gebruik de juiste extensies

Wanneer je praat over SEA tips, denk je misschien niet direct aan extensies. De meeste beginners met SEA zijn zich wel bewust van de sitelink-extensie waarmee mensen naar specifieke pagina’s op jouw site kunnen worden gebracht. Het is de meest voorkomende en meest opvallende extensie die wordt weergegeven, simpelweg omdat het de potentie heeft om de meeste ruimte in te nemen.

Er zijn echter nog veel meer extensies beschikbaar. Advertentie-extensies zijn kort gezegd functies waarmee extra bedrijfsinformatie bij jouw advertentie kan worden weergegeven en waarmee specifieke acties gemakkelijker kunnen worden voltooid. Deze informatie kan een telefoonnummer, een adres, winkelbeoordeling of zelfs meer webpagina-koppelingen zijn (zoals de bovenstaande sitelink-extensies).

We geven ​​enkele voordelen van het implementeren van de meest gebruikte extensies:

  • Sitelink extension: deze extensie geeft je de meeste extra ruimte in je advertentie en biedt gebruikers de mogelijkheid om snel te navigeren naar de juiste pagina.
  • Callout extension: met deze extensie kun je speciale promoties of aanbiedingen benadrukken. 
  • Structured snippet extension: hiermee kun je potentiële bezoekers nog meer context en informatie over jouw producten geven.
  • Call extension: hiermee kun je een telefoonnummer toevoegen dat via mobiele apparaten meteen gebeld kan worden.
  • Location extension: ideaal voor lokale bedrijven om hun locatie en openingstijden weer te geven.

Als je de juiste combinatie van relevante advertentie-extensies hebt, kun je de CTR verbeteren, de gemiddelde CPC verlagen en je advertentiepositie verbeteren.

6. Stel je taalkeuze breed in

Bij het instellen van Google Ads wordt vanuit Nederland vaak Nederlands als taal ingesteld. Er zijn echter veel gebruikers in Nederland die de instellingen van hun browser op Engels hebben staan. Wanneer je de Engelse taal dan niet hebt ingesteld, krijgen deze mensen je advertenties ook niet te zien.

Wanneer je Adwords inricht voor een doelgroep in Nederland, is het daarom verstandig om bij taalkeuze ook de optie Engels in te stellen.

7. Bied op jouw merknaam

Veel beginners bieden niet op hun eigen merknaam. Mensen die echter specifiek op jouw merknaam zoeken, kennen jou en je product al en bevinden zich daarmee vaker in de laatste fase van het aankoopproces. Het laatste wat je wil is dat iemand jouw naam zoekt en de naam van een concurrent ziet verschijnen omdat de concurrent wel op jouw naam biedt en jij niet.

8. Test je advertentiepositie

Het lijkt misschien logisch om hoger te bieden zodat jouw advertentie op nummer 1 komt te staan. Het is echter lang niet altijd zo dat je advertentie het beste presteert als hij bovenaan staat. Sterker nog, mensen klikken regelmatig lukraak op de eerste twee advertenties. Of ze nu relevant zijn of niet. Test daarom de resultaten van meerdere posities. Door lager te bieden kun je mogelijk het aantal clicks voor jouw budget en het aantal conversies en kosten per conversie maximaliseren.

9. Blijf analyseren

Nadat je al die tijd en moeite hebt gestoken in het onderzoeken en ontdekken van de keywords die je wilt targeten en het configureren van je Google Ads account, is jouw werk klaar toch? Helaas, fout!

Dit is het moment om te gaan analyseren en optimaliseren. Vooral wanneer een campagne nog in de kinderschoenen staat, is het belangrijk er een gewoonte van te maken om het account te controleren op opvallende rode vlaggen zoals:

  • Zoekwoorden met abnormaal hoge CPC’s
  • Zoekwoorden met lage CTR
  • Irrelevante zoekopdrachten in het rapport met zoektermen

Hoe eerder je deze ‘rode vlaggen’ opmerkt, des te sneller je jouw campagnes efficiënt laat werken.

Het zoektermenrapport geeft een goed overzicht van de daadwerkelijke zoekopdrachten waarin jouw advertenties getoond worden op basis van de door jou opgegeven keywords. Hier kun je zien op welke zoekwoorden bezoekers daadwerkelijk zoeken. Dit kan inzicht geven in eventuele hiaten tussen jouw keywords en de daadwerkelijke zoekopdrachten. Op basis van het zoektermenrapport kun je jouw keywords uitbreiden en gedetailleerder maken om de relevantie van zoekopdrachten te vergroten. Vergeet niet dat hoe hoger de relevantie, des te  goedkoper jouw CPC zal zijn.

Aan de andere kant kun je in het rapport met zoektermen ook zien of jouw keywords daarnaast ook, irrelevant (en daarmee duur) verkeer genereren. Dit biedt gelijk input voor uitsluitingszoekwoorden.

10. Optimaliseer je landingspagina

Relevante landingspagina’s zijn van groot belang voor een hoge kwaliteitsscore. Een van de beste SEA tips is dan ook om een goede landingspagina te maken. Met een landingspagina wordt de pagina waar bezoekers op terechtkomen nadat ze op je advertentie klikken bedoeld. Veel beginners stellen hun homepage in als landingspagina, terwijl dit vaak niet de meest relevante landingspagina voor de advertentie is. Wanneer mensen zoeken naar een “Ergo Line bureaustoel” willen ze niet op een homepage komen waar ze vervolgens uit allerlei verschillende soorten stoelen en verschillende merken moeten kiezen. Door direct naar de pagina met Ergo Line bureaustoelen te leiden, wordt zowel de relevantie als de gebruiksvriendelijkheid verhoogd.

Zorg er dus voor dat jouw advertentie doorlinkt naar een relevante landingspagina. Het is van belang  dat de landingspagina relevante content bevat. De zoekwoorden moeten verwerkt worden in de paginatitel en in de platte tekst op de landingspagina. Daarnaast is het belangrijk dat de pagina snel laadt en Call-to-action knoppen bevat. Deze call-to-action knoppen moeten duidelijk zichtbaar zijn en kunnen bijvoorbeeld oproepen om een bestelling te plaatsen of om zich in te schrijven op een nieuwsbrief.

Aan de slag!

Dit zijn dus onze 10 SEA tips. Ga na welke verbeteringen jij op dit moment nog kunt doorvoeren en ga aan de slag om deze te herstellen. Vergeet vooral niet je inspanningen te blijven meten of te zien om je aanpassingen resultaat opleveren.

Wil je meer tips lezen? Neem dan eens een kijkje op onze blog!

Is SEA duidelijk niet je expertise? Kijk dan eens verder op onze website of neem vrijblijvend contact met ons op om te zien of ons team je dit werk uit handen kan nemen. Dan kan jij je weer richten op het leuke werk!

Work Ninjas helpt jou werk uit handen te nemen, niet alleen zakelijk maar ook privé. Wij helpen ondernemers en ZZP’ers die meer werk hebben dan tijd. Ben je iets nieuws gestart en heb je geen idee waar je meer tijd vandaan haalt of waar je een sterk team vandaan haalt? Heb je al een langer lopende business en wil je je bedrijfsprocessen verbeteren of outsourcen, zodat jij meer tijd krijgt om te doen waar jij goed in bent? Kijk dan eens op https://workninjas.nl en laat ons team jouw team worden.

Tags:

Het verschil tussen SEO en SEA

Reading Time: 3 minutes Wanneer je op zoek gaat naar wat marketingtips om je bedrijf of product in de kijker te spelen, vliegen de afkortingen en terminologie je om de oren. Als we eens…

Contentkanjer of marketingmonster? Dit zijn de verschillen tussen een copywriter en een marketeer

Reading Time: 4 minutes Als je met content aan de slag gaat heb je te maken met verschillende experts waaronder copywriters en marketeers. Maar welke heb je nou wanneer nodig? Het is niet gek…