5 taken die elke podcaster zou moeten outsourcen

Reading Time: 3 minutes

De podcast wordt steeds populairder. Ook hier in Nederland wordt er niet alleen steeds meer naar geluisterd, maar worden er ook steeds meer podcasts gemaakt. Tijdens dit maakproces gaat het om meer dan alleen een halfuur tot een uur gezellig in een microfoon babbelen. Je moet je audio bewerken, uploaden en beschikbaar maken op verschillende platformen. In deze blog bekijken we 5 belangrijke taken in het maakproces van podcasts die je kan uitbesteden aan een virtual assistant.

1. Research

Om een continue stroom aan podcasts te kunnen maken moet je op zoek naar onderwerpen waarover je wil praten en die jouw volgers geboeid houden. Of misschien zijn er interessante gasten die je zou willen interviewen. Een VA kan het zoekwerk naar interessante onderwerpen en gasten op zich nemen. Daarnaast kan je virtual assistant ook zorgen voor inhoudelijke voorbereiding zoals het afstemmen van de vragen die je gaat stellen of het regelen van de recording link met jouw gasten. Hierdoor kun jij je weer meer richten op de inhoud en het voorbereiden en opnemen van je podcasts.

2. Contact met gasten en eventuele sponsoren

Laat het regelwerk en maken van afspraken rondom de opname van je podcast maar aan je VA over. Deze kan alle voorbereidingen treffen zodat je zeker weet dat je gasten en jijzelf op het moment van opname alles hebben wat er maar nodig kan zijn. Denk hierbij aan het maken en vastleggen van de afspraken, het aanwezig zijn van eventueel promotiemateriaal en het onderhouden van contact met eventuele sponsoren van je podcast. Wanneer de podcast eenmaal is opgenomen zorgt je VA voor een nette afhandeling van het waardevolle contact met je gast door een persoonlijk bedankkaartje of een presentje te sturen. Daarnaast houdt je VA je gast op de hoogte van de publicatiedatum van het interview. Je VA kan zelfs al wat tekst en beeldmateriaal naar je gast opsturen zodat deze de podcast op zijn eigen social media kanalen kan promoten.

3. Podcast Productie

Als je podcast eenmaal is opgenomen, heb je de eerste stap naar de publicatie ervan gezet. Maar dan zijn we er natuurlijk nog niet. De audio moet vaak nog bewerkt worden en misschien wil je wel een transcriptie van je audio zodat je deze kan omzetten naar een blogpost en door middel van SEO je online vindbaarheid kan opkrikken. Daarnaast moeten er nog shownotes geschreven worden. Shownotes helpen je luisteraar meer inzicht te krijgen in de onderwerpen die je behandelt en maken het makkelijker om achteraf terug te zoeken naar interessante stukken. Daarnaast helpen je shownotes met de vindbaarheid van je podcast op iTunes, Spotify of Soundcloud. Je Virtual Assistant kan je met al deze zaken assisteren.

Wat betreft de audio en video editing, dit is met zekerheid het moment om een expert in te schakelen. Het optimaliseren van je podcast audio zorgt voor een professionele uitstraling en houdt je luisteraars geboeid. Als je zoekt naar een editor, luister dan naar voorbeelden van andere podcasts die ze ge-edit hebben. Daarmee krijg je al een aardig beeld van de kwaliteit die je kan verwachten. Een gevolg is dat een goede expert je ook nog tips kan geven over je apparatuur, instellingen en eventueel het aanpassen van de omgeving waar je je podcast opneemt om je podcasts naar een nog hoger level te tillen.

4. Content distributie

Als je podcast eenmaal online staat is het tijd voor jouw virtual assistant om alle publicaties te verzorgen. Een paar manieren om dat te doen zijn:

  • Het delen van de podcast op social media of via je maillinglist, voorzien van een korte introductietekst
  • Het delen van korte audio- of videoclips uit de podcast op Instagram of Youtube
  • Het plaatsen van interessante quotes uit de podcast op Social Media
  • Het uitwerken van je podcast naar een mooi blog artikel

5. Het automatiseren van je podcast proces

Met de juiste (virtual) expert kan je een groot deel van je podcast proces automatiseren. Nadat jij je podcast hebt opgenomen en geüpload naar Dropbox gaat jouw team aan het werk. Door de diverse tools en platformen aan elkaar te koppelen met Zapier en je proces te documenteren en te controleren in Process.st kun je je podcast proces verder optimaliseren. Zo verloopt elk proces soepel, foutloos en snel. Zo hoef jij je geen zorgen meer te maken over handovers tussen de audio editor, copywriter, social media specialist en je virtual assistent. 

Een paar tools en platformen die wij hiervoor gebruiken zijn:

  • Airtable voor onze contentdatabase; hierin staat alle informatie van de podcast (onderwerpen, gasten, enz.)
  • Zencastr of Squadcast voor het opnemen met gasten op afstand
  • Dropbox voor het uitwisselen van de audiobestanden met je editor
  • Libsyn of Podbean voor het hosten van je Podcast
  • Process.st voor het begeleiden van het podcast proces langs de verschillende virtual assistants en experts

Door deze 5 taken te outsourcen naar een virtual assistant zorg je er voor dat de productie van je podcast op rolletjes loopt. Als dit proces eenmaal op gang is, vraag je je af hoe je het ooit zonder een VA hebt kunnen doen. Nu kun jij je volledig gaan focussen op de inhoud van je podcasts.

Voor meer ideeën en taken die je kan uitbesteden, vraag je onze handleiding to Getting Things Done aan met 40 taken die je kan uitbesteden aan een Virtual Assistant.

Work Ninjas helpt jou werk uit handen te nemen, niet alleen zakelijk maar ook privé. Wij helpen ondernemers en ZZP’ers die meer werk hebben dan tijd. Ben je iets nieuws gestart en heb je geen idee waar je meer tijd vandaan haalt of waar je een sterk team vandaan haalt? Heb je al een langer lopende business en wil je je bedrijfsprocessen verbeteren of outsourcen, zodat jij meer tijd krijgt om te doen waar jij goed in bent? Kijk dan eens op https://workninjas.nl en laat ons team jouw team worden.

Tags:

Een chatbot op jouw website: 5 goede redenen waarom

Reading Time: 3 minutes “Hallo! Waar kan ik je mee helpen?” Ik zit zo’n halve minuut op deze website en het chatvenster popt ineens op aan de rechterkant van mijn scherm. Als klant voel…

De balans tussen copywriting en SEO

Reading Time: 3 minutes Copywriting en SEO-teksten schrijven zijn eigenlijk twee vakken apart. Dit kan een aardig dilemma veroorzaken voor online tekstschrijvers wanneer zij aan de slag gaan met de tekst voor een webpagina.…

Contentmarketing: het belang van tekst én beeld

Reading Time: 2 minutes Het belang van contentmarketing voor je bedrijf valt niet meer te ontkennen. Het heeft genoeg voordelen om een goede contentstrategie voor je bedrijf op te bouwen. Niet alleen maak je…

Het verschil tussen ‘doing it’ en ‘getting it done’: tips voor succesvol uitbesteden

Reading Time: 3 minutes Het kost me maar een paar minuten. Hoe vaak heb jij dat al tegen jezelf gezegd over een taak die je moest uitvoeren? De tijd die je bespaart door het…

4 tips voor het engagement meten op jouw (social) posts

Reading Time: 2 minutes Als je veel tijd en aandacht hebt gestoken in je social media campagne, wil je natuurlijk zeker weten dat deze het goed doet. Likes en reacties kunnen daar een indicator…

Alles of niets? De 6 niveaus van uitbesteden

Reading Time: 5 minutes Taken uitbesteden kan een uitkomst zijn voor de drukke ondernemer. Vaak heerst echter de gedachte dat je het zelf beter kunt. Dat is natuurlijk niet waar. Uitbesteden draait om de…