8 dingen die elke auteur kan uitbesteden aan een Virtual Assistant

Reading Time: 4 minutes

Dat het schrijven van een boek niet makkelijk is, is een understatement. Dag in dag uit moet je de discipline opbrengen om eraan te werken. Maar zelfs nadat je eenmaal aan je schrijfproces begonnen bent, komen er een hoop andere taken bij kijken. Contact met uitgeverijen, redactie van je manuscript en de marketing om jezelf in de kijker te spelen bijvoorbeeld. Een eigen team kan jou helpen om deze taken makkelijker te maken, of ze zelfs helemaal uit handen te nemen. Ben jij op het moment aan een boek aan het werken? Of begin je binnenkort aan een grote schrijfklus? Dan zijn hier een paar punten die je als auteur aan een virtuele assistent kunt uitbesteden.

1. Onderzoek

Vaak is er veel onderzoek nodig voordat een boek geschreven kan worden. Afhankelijk van het soort boek dat je gaat schrijven, kun je bepaalde onderdelen van dit onderzoek uitbesteden aan je VA. Bijvoorbeeld als je statistieken of cijfers in je boek wil verwerken. Uiteindelijk wil je natuurlijk het gros van het onderzoek zelf doen zodat jij precies weet waar je welke informatie gebruiken wil, maar jouw VA kan vast het vooronderzoek doen, geschikte bronnen voor je uitzoeken en tips naar je doorsturen met bruikbare informatie. Zo kun jij je focussen op de informatie die er echt toe doet.

2. Proeflezen en bewerken

Wil je je manuscript opsturen naar een uitgever in de hoop dat het gepubliceerd kan worden? Of kies je voor ‘self publishing’? Dan moet jouw manuscript of boek natuurlijk foutloos zijn. Het scherpe oog van jouw VA kan hiermee helpen op het moment dat jij jezelf blind hebt gestaard op de tekst. Je VA controleert niet alleen spelling en grammatica, maar let ook op de opmaak.

3. Public Relations

Als je boek eenmaal af is, wil je dat natuurlijk promoten. Jouw VA kan je helpen jezelf in de kijker te spelen door contacten te leggen met invloedrijke mensen in jouw branche. Daarnaast is jouw VA ervoor om manieren te bedenken en door te voeren die aan jouw representatie bijdragen. Denk bijvoorbeeld aan het opzetten van een eigen podcast met interessante interviews of gastblogs. PR kan soms uitdagend zijn, maar het hebben van iemand in je team die georganiseerd en aanhoudend is, gaat zijn vruchten afwerpen tijdens je boekpresentatie.

4. Social Media Management

Het bijhouden van je social media vraagt veel tijd, maar de kracht van social media mag dan ook niet onderschat worden. Het bedenken, maken en inplannen van je Facebook- en Instagram posts moet tegenwoordig strategisch gebeuren. Zelfs over een willekeurige tweet wordt diep nagedacht. Door deze taak uit te besteden aan een VA die ervaren is met de voor jou belangrijke social media kanalen kun jij je concentreren op het schrijven van jouw boek terwijl de aandacht en interesse hiervoor gewekt wordt op social media met een goede social media strategie, bedacht door jouw VA.

5. Communiceren met jouw uitgever

Als je boek eenmaal af is, wil je natuurlijk dat het ook uitgegeven wordt. Jouw VA kan contact opnemen met uitgeverijen die misschien geïnteresseerd kunnen zijn in jouw boek.
Als je eenmaal een uitgeverij hebt gevonden, volgen er een hele hoop mails heen en weer. Hierdoor loop je de kans dat belangrijke berichten ondergesneeuwd raken. Een VA kan je helpen om je communicatie te beheren en helder te houden. Voor deze rol is een sterke uitvoerend administratief medewerker nodig die alle communicatie georganiseerd houdt en ervoor zorgt dat je alles hebt wat jij nodig zou kunnen hebben vóór, tijdens en na het boek hebt.

6. Het ontwerp van je boek

Je boek moet natuurlijk een aantrekkelijke cover hebben. Zeker wanneer je het boek zelf gaat uitgeven, moet je goed over dit onderdeel nadenken. Een goed gebruik van kleuren, de juiste teksten en misschien een foto kan de verkoopcijfers flink beïnvloeden. En misschien heb je ook de nodige illustraties in je boek die wat aandacht behoeven. Het uitwerken van jouw cover ideeën of het volledig laten ontwerpen van je boek cover kan je door jouw design-VA laten doen. Je hoeft dan niet zelf aan de slag met dure design pakketten of je te verdiepen in de eisen van de drukker.

7. Een eBook versie maken

Als je eenmaal een mooie paperback hebt, wil je natuurlijk dat je boek overal gelezen kan worden én binnen een handomdraai beschikbaar is. Een eBook versie van jouw boek is hiervoor de perfecte oplossing en geeft je ook meteen een heel nieuwe afzetmarkt. Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om de papieren versie over te slaan en je meteen te richten op de digitale markt.
Afhankelijk van het platform waar je je eBook versie wil uitgeven moet je je verdiepen in de verschillende bestandstypes en beveiligingen. Laat dit proces gerust aan je VA over. Deze zorgt ervoor dat het bestand op de juiste manier geconverteerd en online gebracht wordt.

8. Een Audioboek versie maken

Het uitgeven van een boek via een platform als Audible of Storytel geeft je boek een nog breder publiek. Hiervoor moet wel het nodige gedaan worden. Als iemand een paar uur zit te luisteren naar jouw verhaal, is het natuurlijk belangrijk dat het goed klinkt. Of je nou een stemacteur inschakelt of zelf achter de microfoon gaat zitten: de geluidsbestanden moeten gecontroleerd en gefinetuned worden. Met een VA die de expertise heeft op dit vakgebied weet je zeker dat de audiobestanden klaar zijn voor het luisterend publiek.

Voor meer ideeën over wat je uit kan besteden aan een virtuele assistent, download je onze handleiding to Getting Things Done.

Work Ninjas helpt jou werk uit handen te nemen, niet alleen zakelijk maar ook privé. Wij helpen ondernemers en ZZP’ers die meer werk hebben dan tijd. Ben je iets nieuws gestart en heb je geen idee waar je meer tijd vandaan haalt of waar je een sterk team vandaan haalt? Heb je al een langer lopende business en wil je je bedrijfsprocessen verbeteren of outsourcen, zodat jij meer tijd krijgt om te doen waar jij goed in bent? Kijk dan eens op https://workninjas.nl en laat ons team jouw team worden.

Tags:

Do’s en don’ts voor het ontwerpen van je website

Reading Time: 5 minutes Een goede website is voor veel bedrijven essentieel. Voor een aantal is dit hun online visitekaartje, een manier om bezoekers te bereiken, te informeren en activeren. Maar voor velen van…

Het verschil tussen ‘doing it’ en ‘getting it done’: tips voor succesvol uitbesteden

Reading Time: 3 minutes Het kost me maar een paar minuten. Hoe vaak heb jij dat al tegen jezelf gezegd over een taak die je moest uitvoeren? De tijd die je bespaart door het…

4 tips voor het engagement meten op jouw (social) posts

Reading Time: 2 minutes Als je veel tijd en aandacht hebt gestoken in je social media campagne, wil je natuurlijk zeker weten dat deze het goed doet. Likes en reacties kunnen daar een indicator…

Alles of niets? De 6 niveaus van uitbesteden

Reading Time: 5 minutes Taken uitbesteden kan een uitkomst zijn voor de drukke ondernemer. Vaak heerst echter de gedachte dat je het zelf beter kunt. Dat is natuurlijk niet waar. Uitbesteden draait om de…

Content marketing automation

Reading Time: 4 minutes Als jij je bezighoudt met content marketing voor je bedrijf, weet je hoe belangrijk het is om hiermee gestructureerd en georganiseerd aan de slag te gaan. Daarom bieden freelance marketeers,…

5 werkzaamheden die een (business) coach kan uitbesteden aan een VA

Reading Time: 3 minutes Het werk van een (business) coach is op zichzelf al een fulltime baan. Neem daar de verantwoordelijkheden bij zoals het plannen van gesprekken, de klantenservice, het organiseren van webinars en…